"Marc van der Lee weg bij Vion" kopt Boerderij. In het oorspronkelijke persbericht staat het zo:
VION wijzigt invulling afdeling Communicatie
Naar aanleiding van wijzigingen in de structuur van VION en een andere en vernieuwde strategische invulling van de afdeling Communicatie heeft de directie van VION Food Group besloten de externe communicatie te outsourcen. Hiermee komt de positie van Marc van der Lee, Director Communications VION Food, te vervallen. Marc van der Lee is sinds 2001 werkzaam voor de onderneming. De directie dankt hem voor zijn jarenlange betrokkenheid en uitstekende inzet voor VION.
Varkensslachter Vion verkeert nog altijd in zwaar economisch weer en is moreel afgebrand door fraude-affaires. Van der Lee kenmerkte zich door een hoge mate van benaderbaarheid voor de pers. Ook op Foodlog leverde hij zijn commentaren. De buitenwereld mag zich nu afvragen waarom een bedrijf dat gebaat is bij goede en inhoudelijk deskundige woordvoering kiest voor outsourcing van een taak die in zijn huidige, kwetsbare bestaansfase tot de kernfuncties mag worden gerekend. Van Michiel Herkemij, de nieuwe directievoorzitter van Vion, is sinds zijn aantreden begin dit jaar nog niets in de pers of via openbare optredens vernomen.
Dit artikel afdrukken
VION wijzigt invulling afdeling Communicatie
Naar aanleiding van wijzigingen in de structuur van VION en een andere en vernieuwde strategische invulling van de afdeling Communicatie heeft de directie van VION Food Group besloten de externe communicatie te outsourcen. Hiermee komt de positie van Marc van der Lee, Director Communications VION Food, te vervallen. Marc van der Lee is sinds 2001 werkzaam voor de onderneming. De directie dankt hem voor zijn jarenlange betrokkenheid en uitstekende inzet voor VION.
Varkensslachter Vion verkeert nog altijd in zwaar economisch weer en is moreel afgebrand door fraude-affaires. Van der Lee kenmerkte zich door een hoge mate van benaderbaarheid voor de pers. Ook op Foodlog leverde hij zijn commentaren. De buitenwereld mag zich nu afvragen waarom een bedrijf dat gebaat is bij goede en inhoudelijk deskundige woordvoering kiest voor outsourcing van een taak die in zijn huidige, kwetsbare bestaansfase tot de kernfuncties mag worden gerekend. Van Michiel Herkemij, de nieuwe directievoorzitter van Vion, is sinds zijn aantreden begin dit jaar nog niets in de pers of via openbare optredens vernomen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zoals op Twitter ook al aangegeven is de titel van dit verhaal onzin. De kernfunctie van Vion zijn slachten en ingrediënten/halffabrikaten. De overige functies zijn ondersteunend. Dat betrokkenen dat graag anders zien (iedereen wil de held zijn), is jammer voor hen en onverstandig gedrag. De toon van de boodschap van Vion is helder, het is geen halszaak, maar een bijzaak.
Ik werkte ooit bij een bank waar een bijzondere man de woordvoering deed. Hij heette Hans Velu. Op Google is weinig meer over hem te vinden. Hij verdween uit beeld voor het Internet en Google hun intrede deden. Hij noemde zichzelf de glazenwasser van het bedrijf. Zo hield die bank de menselijke instelling die met je meedacht. Had ING - de rechtsopvolger van die bank - de geest van Velu maar weten te behouden, dan was het nog wat geworden met die tent. Velu deed af en toe overigens graag een preek, net als de grote Nederlandse communicatieman Anne van der Meijden met wie hij diepgaand bevriend was. Dat waren 2 mensen die snapten waar het bij bedrijven om gaat: de echte relatie met degene die je producten koopt.
Vion is een bedrijf dat door niemand aardig wordt gevonden. Het is bij elkaar gekocht en in elkaar geramd. Heeft geen cultuur en geen gezicht. Het is verscheurd door het getrap naar beneden en gelikt naar boven vanuit een cultuur die twee mannen daar hebben neergezet. Hun voornamen zijn Daan en Ties (hij is nog geridderd ook) en zouden erop mogen worden aangesproken.
Marc was de glazenwasser en het gezicht die tot nu toe het bedrijf naar buiten steeds kon redden. Dat deed hij - vermoed ik - soms tegen beter weten in, maar voor de goede zaak. Hij was er altijd om je te woord te staan. Vion staat er bar slecht voor. Wie dan de glazenwasser afschaft, weet niet wat hij doet.
Ik heb in ieder geval diep respect voor de manier waarop Marc zijn werk heeft gedaan en zou graag andere journalisten op willen roepen hun ervaringen met hem hier te delen.
En Harold #1, je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk. Maar gelukkig is er ook een echte wereld, van mensen en hun relaties.
Je gelijk lijkt zelfs geheel irrelevant. Ik zal proberen uit te leggen wat die menselijkheid kan betekenen. Ik sprak gisteren een werknemer van een van Vions grotere afnemers. Hij hoorde het nieuws uit mijn mond. We moesten het gesprek even staken. Mijn gesprekspartner moest even naar adem happen. Natuurlijk is communicatie geen kernfunctie van een bedrijf dat alleen maar beesten doodmaakt en heeft gefraudeerd. Snap je, Harold? Snap je communicatie, ironie, framing en de echtheid waardoor dat een functie kan hebben?
Bij nader inzien: reageer maar niet op die vragen, dat lijkt me veel beter. Op twitter deed je dat al. Dat was wel voldoende.
Dick, Marc is in 2009 uitgeroepen tot 'woordvoerder van het jaar' in de agrarische sector. De tekst hieronder spreekt voor zich. Een bedrijf als VION maakt wederom een miskleun. Slachten mag dan wel een kernactiviteit zijn. Maar het kan toch niet zo zijn dat VION dezelfde fout maakt als varkenshouders ooit deden. Zich concentreren op eigen bedrijf en de wereld daarbuiten vergeten. Daar komt veel gedoe van en het kost je lange tijd om de relatie met de buitenwereld te herstellen. Een bedrijf wat afhankelijk is van klanten is oliedom door zo te handelen.
"De verkiezing voor de Woordvoerder van het Jaar is een officieuze prijs. De land- en tuinbouwjournalisten en communicatoren in de agrarische sector vormden de jury, want zij hebben hun favoriete woordvoerders genomineerd voor de titel.
Van der Lee kreeg uiteindelijk de meeste nominaties van de inzenders. Daarbij gaven ze hem de volgende kwalificaties mee. Marc van der Lee is iemand die:
· Altijd bereikbaar is, geeft altijd antwoord en is altijd eerlijk en open
· Uitstekend geïnformeerd is en snel en adequaat reageert.
· De positie van de journalist respecteert . Vraagt van de journalist ook hetzelfde voor eigen positie.
· Iemand die ontwikkelingen prima duidt met oog voor belang van zowel eigen bedrijf als dat van eventuele partners of tegenstanders.
· De perfecte balans vindt tussen informeren, communiceren, bedrijfsboodschap brengen en context verhelderen.
En tot slot, als uitsmijter schreef een journalist: ‘In de bijna 40 jaar van mijn loopbaan als vakbladjournalist heb ik nog nooit een betere woordvoerder in onze sector ontmoet."
Annechien, ik ben blij dat juist jij dat zegt. De nieuwe directie van Vion mag, nee moet, zich afvragen wat ze gedaan hebben.
Trouwens: hoe kan een extern bureau ooit goedkoper het werk van Marc doen?
Dick, je gaat je boekje weer eens ver te buiten. Je tracht om me belachelijk te maken, maar vergeet dat je daarmee vooral je eigen glazen ingooit. Op je bekende hooghartige toontje net doen alsof ik niet uit de echte wereld kom en "mijn gelijk natuurlijk irrelevant is" is natuurlijk niet toelaatbaar. Zelfs niet in je eigen krantje.
Gelukkig zijn hier hier ook verstandiger mensen als Annechien die wel meteen helder maken dat communicatie geen kernfunctie van Vion is. Weest toch een vent en volg dat voorbeeld en stap eens af van dat journalistje spelen en daarbij als een "volleerd" vakgenoot maximaal de helft van het verhaal te vertellen.
En het dan op ironie gooien. Je maakt jezelf echt belachelijk me je gedraai. Echt Dick, daar trapt niemand in hoor. De krantenlezer van de jaren '60 bestaat niet meer.
Ik ben klaar hier. Ik hoop dat je iets geleerd hebt en je iets fatsoenlijker gaat gedragen. Heb er weinig hoop op, maar dat snap jij vast het beste. Ik ga in ieder geval niet meer reageren in deze draad. Hij was bij reactie 1 al klaar.