Na de Radar-uitzending en het artikel daarover over paardenleed zijn de diverse supermarkten die paardenvlees importeren niet op hun handen blijven zitten. Deen en Coop stopten direct met de inkoop van Zuid-Amerikaans paardenvlees, Jumbo zei in de uitzending zelf al te controleren op dierenwelzijn en voorzag dat 'gewoon stoppen het welzijn van de dieren helemaal niet ten goede [zou] komen', schrijft De Volkskrant.
Daarom ging Jumbo zelf op onderzoek uit en bezocht zijn drie paardenleveranciers in Argentinië en Uruguay. Wat het bij een van de bedrijven aantrof deed de supermarktketen besluiten per direct die leverancier in de ban te doen. Bij de twee andere slachterijen maakten ze gewag van verbeterpunten. Die wil Jumbo via de internationale organisatie GlobalGAP nog dit jaar tot regels laten uitwerken.
Dit artikel afdrukken
Daarom ging Jumbo zelf op onderzoek uit en bezocht zijn drie paardenleveranciers in Argentinië en Uruguay. Wat het bij een van de bedrijven aantrof deed de supermarktketen besluiten per direct die leverancier in de ban te doen. Bij de twee andere slachterijen maakten ze gewag van verbeterpunten. Die wil Jumbo via de internationale organisatie GlobalGAP nog dit jaar tot regels laten uitwerken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goed nieuws dat Jumbo beseft dat stoppen met paardenvlees een verslechtering qua dierwelzijn zal betekenen. Ook goed dat zij hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om dierwelzijn.
Retailers geven aan veel verder de kolom in te willen gaan zodat zaken als dierwelzijn, duurzaamheid, veiligheid en gezondheid net zo belangrijk worden als prijs x kwaliteit. De media aandacht voor vlees heeft ook zijn positieve kanten.