Dat zegt David Howlett van MMR Research in FoodNavigator. Klanten mee laten bepalen of iets lekker is leidt alleen maar tot middelmatigheid en zorgt er voor dat producten zich niet echt onderscheiden van de concurrentie.

Volgens Howlett zorgt meer 'liking' niet automatisch voor meer verkoop. 'Hèt' tovermiddel om meer likings te krijgen is allang gevonden: gooi er een schep suiker bij en consumenten slikken het letterlijk als zoete koek. Maar, zo laat hij zien met voorbeelden van koffie en chocola, de meest verkochte soorten zijn de soorten met een uitgesproken, eigen smaak. Ondanks dat die in (blinde) smaakproeven vaak minder lekker gevonden worden.

Howlett geeft het ultieme voorbeeld van een bedrijf dat helemaal begrepen heeft waar het echt om draait: Red Bull. "Dat smaakte opzettelijk uitdagend. Ze maakten met opzet iets dat we niet in verband zouden kunnen brengen met iets dat we al ooit hadden gedronken... het smaakte niet als Coca-Cola, het smaakte niet naar andere frisdranken. Het had een rare, volwassen smaak". Die smaak onderstreepte de boodschap van Red Bull: dit houdt je wakker en dynamisch. Dat was met iets lekker, plezierig vaag bekend zoets nooit zo krachtig gelukt.
Dit artikel afdrukken