Misschien snapte je er vorige week niks van toen Unilever aankondigde in tomaten te gaan. Ik heb het berichtje toen ook maar laten gaan, maar zie zojuist het berichtje (ook al van vorige week) dat KPMG fruit en groenten met een merk aanbeveelt.
Michael Axhausen van KMPG zei het als volgt op de beurs Fruit Logistica in Berlijn:
"Met een merk laat je de herkomst zien en dat wordt belangrijker door de problemen met residuen". Ook wees hij op de steeds gedifferentieerdere marktvraag voor de behoefte aan merken. Een merk rond een nieuw appelras spreekt meer tot de verbeelding van doelgroepen dan een bulkras, zei hij.
Je kunt dus binnenkort kiezen of je de sterappels of 'wilde' tomaten wilt van de op kwaliteit werkende 'teler zonder naam', van Unilever of van het Albert Heijn Huismerk.
Betere groenten & fruit en échte merken ;-)
Dit artikel afdrukken
Michael Axhausen van KMPG zei het als volgt op de beurs Fruit Logistica in Berlijn:
"Met een merk laat je de herkomst zien en dat wordt belangrijker door de problemen met residuen". Ook wees hij op de steeds gedifferentieerdere marktvraag voor de behoefte aan merken. Een merk rond een nieuw appelras spreekt meer tot de verbeelding van doelgroepen dan een bulkras, zei hij.
Je kunt dus binnenkort kiezen of je de sterappels of 'wilde' tomaten wilt van de op kwaliteit werkende 'teler zonder naam', van Unilever of van het Albert Heijn Huismerk.
Betere groenten & fruit en échte merken ;-)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
ACCOUNTANTS !
Ja, dat bedoelde ik als scheldwoord.
quote: 'Een merk rond een nieuw appelras spreekt meer tot de verbeelding van doelgroepen dan een bulkras.' Ja, dat haalt je de koekoek - dat is appelen met peren vergelijken. Waarom heeft een nieuw appelras een merk nodig ; het heeft toch een naam ?
Fantastische zelfpromotie - want wie mag zometeen de traceerbaarheid van producten bepalen ? Precies : Uw acountant....
Er bestaan al best veel vruchten- en groentemerken: Chiquita, Maroc, Jaffa, Sunkist, Outspan, om er een paar te noemen. Tasty Tom is meen ik ook een merknaam. In koffie en thee (toch ook een soort groentes) zijn er talloze.
Een merkgroente zal kwalitatief beter moeten zijn om de investering voor de bijbehorende communicatie waard te zijn voor de producent. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is marketing meer dan lucht verkopen.
Precies Wouter, net zoals er merkvlees (Greenfields is zelfs al een huismerk), merkkaas (Uniekaas, Boer Piet, Old Amsterdam, Reypenaer etc.) en merkvleeswaren (Stegeman, Milhau, Grimaud) bestaan.
Vraag: is er toekomst voor de kleine teler/slager/speciaalzaak als de merken (en ze moeten wel) die markt van de primaire producten gaan overnemen?
Andere vraag: is het vervelend als ze verdwijnen?
Nog een andere vraag: wat betekent het voor de genotskwaliteit van die producten, wat voor hun pricing en wat voor hun P/Q-verhouding?
Aardig achtergrondnieuwtje bij dit nieuws (ik lees het zojuist op Zibb.nl): sinds 2000 zijn 18.000 boeren verdwenen. Dat is bijna 20% van de populatie in 2000.
Gaat het in dit numerieke tempo door dan hebben we over 4 jaar nog een paar duizend merkboeren over die op SLA-basis (Service Level Agreement contracten) merksla poten en telen.
Ik neem aan dat ze niet zijn verdwenen in de Argentijnse zin van het woord. Het zou zomaar kunnen dat ze in de IT zijn gestapt en nu dubbeldik Kalmukkische steurkuit op hun brood aan het smeren zijn.