Zelfs in Frankrijk verschuift de eetcultuur steeds meer van de uitgebreide driegangenlunch naar de snelle (meeneem)hap. Bij voorkeur te halen op centraal gelegen locaties. Dat betekent dat de ketens die op die markt opereren een nieuwe weg in slaan: de mini-tentjes. Verschillende ketens hebben inmiddels mobiele of mini-concepten ontwikkeld, denk aan een food truck of mobiel koffietentje. Gunstig gezien de hoge huurprijzen op gewilde locaties, en omdat je er ook niet zoveel personeel in kwijt kunt ook kostenbesparend.

Een paar voorbeelden: Quick opent een nieuw concept: le Burger Bar by Quick. Subway strooit met 'satelliet'-Subways die al vanaf 7m2 operationeel kunnen zijn. Class'croute stuurt inmiddels al tien food trucks naar afgelegen bedrijfsterreinen en installeert daarnaast 'corners' in winkels, hogere scholen en bij grote bedrijven. En Alto Café heeft het helemaal voor elkaar: de mobiele karretjes en mini-trucks (de kleinste is maar 70 cm2 groot) kunnen tot op trein- en metroperrons haastige reizigers van een drankje en snelle hap voorzien. Dat schrijft Le Figaro.
Dit artikel afdrukken