Het Voedingscentrum wil wetenschap op ons brood en is conservatief. Alternativo Ralph Moorman is dat juist niet en heeft (meer) succes.
Toen ik in 2002 afstudeerde aan de Universiteit Wageningen als Levensmiddelentechnoloog sloeg ik als het ware de deur achter me dicht met het doel nooit meer terug te keren. De trend was gemaksvoeding en dat betekende dat ik vooral bezig was om goedkope bulkgrondstoffen (tarwe, mais, soja en zuivel) tot een voedingsachtig product te verwerken. Verloren grondstofkwaliteit werd verdoezeld onder allerlei toevoegingen. Ik keek in het boek met de patenten of het product exclusief te maken was en of wat ik deed allemaal wettelijk toegestaan was. Mijn onderbuik zei toen al dat er iets niet klopte. Een groot deel van wat ik deed was namelijk een experiment met de gezondheid van de consument. Chemische stoffen die het lichaam niet kent zijn een experiment (ook al test je op toxiciteit). Natuurlijke stoffen die je uit de natuurlijke matrix trekt zijn een experiment. En uiteraard zijn veel bewerkingen ook twijfelachtig.
Vertwijfeld sloot ik mijn studie af en besloot ik mijn verhaal te gaan vertellen aan mensen. Dit was eerst op kleine schaal door iedereen die het horen wilde rond te leiden in de supermarkt en te laten zien wat een experiment met de gezondheid is en wat niet. Later is deze hobby uit de hand gelopen, is De Boodschappencoach een bestseller geworden en wordt de Supermarktsafari door zeer veel coaches vol enthousiasme gedaan. Door de opkomst van de social media, de vele andere boeken en mooie initiatieven is er inmiddels een grote groep bewuste consumenten aan het ontstaan. Hoe groter de transparantie en het alternatief, hoe meer sprake er is van een keuzevrijheid. Dit resulteert inmiddels in een grotere vraag naar alternatieve producten.
En het valt me op dat steeds meer supermarkten en levenmiddelenconcerns dit door hebben. Steeds vaker word ik vanwege mijn achtergrond uitgenodigd om lezingen te geven over dit onderwerp aan levensmiddelenbedrijven en supermarkten, mee te denken over het productaanbod en zelfs nieuwe producten te helpen ontwerpen voor deze nieuwe groep consumenten.
Als iemand me dit in 2002 voorspeld zou hebben zou ik diegene voor gek hebben verklaard. Daarom zei ik toen ook niet: "I'll be back!". En nu ben ik toch weer in mijn oude vak terecht gekomen. Het leven zit vol verrassingen!
Deze tekst zette Ralph onlangs op zijn Facebookpagina
De Boodschappencoach is via deze link bij Bol.com te bestellen.
Fotocredits: Ralph Moorman, Ekoplaza
Dit artikel afdrukken
Vertwijfeld sloot ik mijn studie af en besloot ik mijn verhaal te gaan vertellen aan mensen. Dit was eerst op kleine schaal door iedereen die het horen wilde rond te leiden in de supermarkt en te laten zien wat een experiment met de gezondheid is en wat niet. Later is deze hobby uit de hand gelopen, is De Boodschappencoach een bestseller geworden en wordt de Supermarktsafari door zeer veel coaches vol enthousiasme gedaan. Door de opkomst van de social media, de vele andere boeken en mooie initiatieven is er inmiddels een grote groep bewuste consumenten aan het ontstaan. Hoe groter de transparantie en het alternatief, hoe meer sprake er is van een keuzevrijheid. Dit resulteert inmiddels in een grotere vraag naar alternatieve producten.
En het valt me op dat steeds meer supermarkten en levenmiddelenconcerns dit door hebben. Steeds vaker word ik vanwege mijn achtergrond uitgenodigd om lezingen te geven over dit onderwerp aan levensmiddelenbedrijven en supermarkten, mee te denken over het productaanbod en zelfs nieuwe producten te helpen ontwerpen voor deze nieuwe groep consumenten.
Als iemand me dit in 2002 voorspeld zou hebben zou ik diegene voor gek hebben verklaard. Daarom zei ik toen ook niet: "I'll be back!". En nu ben ik toch weer in mijn oude vak terecht gekomen. Het leven zit vol verrassingen!
Deze tekst zette Ralph onlangs op zijn Facebookpagina
De Boodschappencoach is via deze link bij Bol.com te bestellen.
Fotocredits: Ralph Moorman, Ekoplaza
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het relaas van een bankier: De trend was rommelleningen in een beleggingsachtig product te verwerken. Verdoezeld onder allerlei toevoegingen. Ik keek of het product exclusief te maken was en of wat ik deed allemaal wettelijk toegestaan was. Mijn onderbuik zei toen al dat er iets niet klopte. Een groot deel van wat ik deed was namelijk een experiment met de gezondheid van het financiele systeem.
Mag ik vragen waarom dit stuk geplaatst is? Om Ralph te leren kennen en om te vernemen wat een enthousiaste coach hij is geworden na vertwijfeld te zijn geweest?
Huib, dat klopt. Is dat geen goede reden?
Neen. Ik wil als inspreker graag reageren in een nieuwe draad op Foodlog. Maar dan moet er wel iets anders aan de orde worden gesteld dan een link naar een boek van betrokkene op Bol. Gaat Ralph nog iets inhoudelijks zeggen?
Nog meer mensen het eens met Huib?
NB: dit stuk staat tegenover de manier van wetenschappelijk, maar niet rationeel argumenteren van het Voedingscentrum (zie intro) en bijv. dit stukje over het Voedingscentrum dat zowel wetenschappelijk als rationeel is, ook al staat er - al evenmin - enige harde bewering in. Wellicht gaat het nu toch opeens ergens over?