Dat zei huismerkkenner Koen de Jong afgelopen week. Realiseer jij je dat ook of denk je dat Lidl slecht spul voor weinig verkoopt?
„Je kunt Lidl niet verslaan op prijs én kwaliteit.” Zo zei De Jong het afgelopen donderdag in NRC Handelsblad.
Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed en - zoals in het geval van groenten - zelfs beter. En toch denken nog velen dat Lidl een supermarkt is voor mensen die genoegen moeten nemen met minder. Dom!
Voor weinig ...
Lidl blijkt uitstekende kwaliteit te bieden voor weinig. De Jong onderzocht wat er in de potjes en producten van Lidl zit. Dat is even schrikken. De 'gewone' supers hebben last van Lidl, die goedkoper is. Daarom komen ze met eigen goedkope producten. Hij stelde in landen waar Lidl actief is een vergelijkbaar mandje producten samen met goedkope huismerken, gewone huismerken en A-merken. Wat bleek? Lidl heeft de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een goedkoop huismerk. Maar dat was niet alles. De huismerken blijven in kwaliteit niet een beetje, maar heel ver achter.
In de NRC valt te lezen dat:
de budgethuismerken 2 tot 16 procent goedkoper zijn dan vergelijkbare producten bij Lidl. AH Basic (voorheen Euroshopper) van Albert Heijn en Lidl verschillen 3 procentpunt. Ten opzichte van de A-merken is Lidl 52 procent goedkoper, AH Basic 55 procent. In Frankrijk en Duitsland bedraagt het verschil 2 procentpunt, in België en Spanje respectievelijk 7 en 8. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon: de budgetproducten van supermarktketen Tesco zijn 75 procent goedkoper dan de A-merken, waar Lidl op 59 procent zit.
... maar wel prima
En daarna wordt het pas echt heel erg schrikken. Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed. Niks uitgeklede producten maar echte kwaliteit. De NRC schrijft:
De Jong: "De kwaliteit van Lidl is gelijk aan het A-merk, of beter. De budgethuismerken blijken van een mindere kwaliteit. Toen begon het me te dagen.”
De Jong staat op en haalt allerlei potjes uit zijn kast. Eerst komt de chocoladepasta op tafel. In Nutella, het A-merk, zit 13 procent hazelnoten. In de Lidl-variant ook. Het staat zelfs op het etiket, wijst hij, – pontificaal aan op de voorzijde van de pot. De ingrediëntenlijst achterop de chocopasta van AH Basic geeft aan dat de inhoud van de budgetvariant slechts voor 1,5 procent uit hazelnoten bestaat. Bij andere producten kwam De Jong tot soortgelijke bevindingen. In aardbeienjam van Bonne Maman zit 50 procent fruit; evenveel als in een pot jam van Lidl. De budgethuismerken schommelen rond de 40 procent. Of neem pindakaas. De Jong: „Calvé zit op 87 procent pinda’s, net als Lidl. AH Basic op 55 procent.”
9.000 winkels
Hoe dat allemaal kan? Lidl is groter. Zoals de Jong zegt: er is geen enkel huismerk in Europa dat voor 9.000 winkels inkoopt. Daarom kan het bij Lidl wél. De Duitse discounter biedt de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een budgetmerk. Lidl blijkt een BMW voor de prijs van een Dacia.
Wie het artikel van Barbara Rijlaarsdam in de NRC las, moet zich hebben afgevraagd waarom de Lidl niet al minstens de helft van Nederland over de vloer heeft. En wie het nu pas leest: durf je nu ook binnen te stappen?
Afgelopen week kwam ook het bericht dat er forse wijzingen in de top van Lidl hebben plaatsgevonden. We hopen maar dat we er van mogen blijven profiteren zolang het nog gaat.
Fotocredits: diepvrieshuismerk Deluxe van Lidl, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed en - zoals in het geval van groenten - zelfs beter. En toch denken nog velen dat Lidl een supermarkt is voor mensen die genoegen moeten nemen met minder. Dom!
Voor weinig ...
Lidl blijkt uitstekende kwaliteit te bieden voor weinig. De Jong onderzocht wat er in de potjes en producten van Lidl zit. Dat is even schrikken. De 'gewone' supers hebben last van Lidl, die goedkoper is. Daarom komen ze met eigen goedkope producten. Hij stelde in landen waar Lidl actief is een vergelijkbaar mandje producten samen met goedkope huismerken, gewone huismerken en A-merken. Wat bleek? Lidl heeft de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een goedkoop huismerk. Maar dat was niet alles. De huismerken blijven in kwaliteit niet een beetje, maar heel ver achter.
In de NRC valt te lezen dat:
... maar wel prima
En daarna wordt het pas echt heel erg schrikken. Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed. Niks uitgeklede producten maar echte kwaliteit. De NRC schrijft:
De Jong staat op en haalt allerlei potjes uit zijn kast. Eerst komt de chocoladepasta op tafel. In Nutella, het A-merk, zit 13 procent hazelnoten. In de Lidl-variant ook. Het staat zelfs op het etiket, wijst hij, – pontificaal aan op de voorzijde van de pot. De ingrediëntenlijst achterop de chocopasta van AH Basic geeft aan dat de inhoud van de budgetvariant slechts voor 1,5 procent uit hazelnoten bestaat. Bij andere producten kwam De Jong tot soortgelijke bevindingen. In aardbeienjam van Bonne Maman zit 50 procent fruit; evenveel als in een pot jam van Lidl. De budgethuismerken schommelen rond de 40 procent. Of neem pindakaas. De Jong: „Calvé zit op 87 procent pinda’s, net als Lidl. AH Basic op 55 procent.”
9.000 winkels
Hoe dat allemaal kan? Lidl is groter. Zoals de Jong zegt: er is geen enkel huismerk in Europa dat voor 9.000 winkels inkoopt. Daarom kan het bij Lidl wél. De Duitse discounter biedt de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een budgetmerk. Lidl blijkt een BMW voor de prijs van een Dacia.
Wie het artikel van Barbara Rijlaarsdam in de NRC las, moet zich hebben afgevraagd waarom de Lidl niet al minstens de helft van Nederland over de vloer heeft. En wie het nu pas leest: durf je nu ook binnen te stappen?
Afgelopen week kwam ook het bericht dat er forse wijzingen in de top van Lidl hebben plaatsgevonden. We hopen maar dat we er van mogen blijven profiteren zolang het nog gaat.
Fotocredits: diepvrieshuismerk Deluxe van Lidl, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Of de verklaring er alleen in ligt dat de Lidl 'groter' is?
Het prijspeil van de Aldi is ongeveer gelijk. Die twee houden elkaar van oudsher nauwlettend in de gaten.
Meer opvallende overeenkomsten: de pindakaas van beiden zakte enkele maanden geleden tegelijkertijd in pinda-gehalte (van 93% naar 85%) - dezelfde leverancier? (Calvé heeft ook geen 87% meer - de enige supermarktpindakaas boven de 90% is het ouderwetse PCD - een van mijn favorieten - dat bij enkele supermarkten nog te koop is en dat goedkoper is dan de Lidl). Toen de Aldi pesto ging aanbieden voor 0.89 zakte de prijs van de Lidl pesto van 1.19 naar 0,89.
Ook vroeger, toen de Lidl nog niet de markt domineerde, was ze samen met de Aldi de goedkoopste - gekoppeld aan goede kwaliteit. Blijkbaar spelen ook andere factoren een rol.
Las laatst een interview van een engelse supermarkt CEO, kan het artikel even niet meer terugvinden, ik dacht van Morrison, die voorspelt dat Lidl en Aldi de markt gaan overnemen. De service en kwaliteiten supermarkten hebben geen antwoord.
Naar mijn mening moet je bij de Lidl in andere zin toch écht genoegen nemen met minder, en dat is wat betreft het assortiment. Er zijn gewoon een aantal redelijk basale dingen die missen. Denk hierbij aan kruiden en specerijen, of een fatsoenlijk aanbod in peulvruchten.
Ik wil niet voor de helft van de boodschappen naar de Lidl, en voor de andere helft naar een andere super. Dat is voor mij een dealbreker.
Mee eens Marcus. Dat is voor mij ook een struikelblok, waardoor ik tegenwoordig veel minder bij de Lidl kom. Het heeft me altijd verbaasd dat de Lidl en Aldi hier in Nederland veel beperkter in assortiment zijn dan de Duitse (en Franse) filialen.
Net zoals het me verbaast dat - zelfs rond kersttijd - bij de AH XL geen verse mierikswortel aangeboden wordt (ook niet te bestellen is), en de kerstrecepten met mierikswortel in hun magazine gebruik maken van potjes (met toegevoegde zoetstoffen).
@Marcus, daar heb je natuurlijk gelijk in. Je ziet wel dat Lidl stap voor stap zijn assortiment uitbreidt. Maar er is nog iets anders aan de hand, al doe jij daar niet (nog) niet aan mee ;-)
In de supermarkt jargon heb je primaire en secundaire klanten (en zelfs tertiaire). Bijvoorbeeld: Primair AH of Jumbo. Secundair Dirk of Lidl. Daar zit een verschuiving in. Lidl komt steeds vaker voor als primair. Daar zit de angst van AH. De volheid van de karretjes neemt daar af.