Wanneer vinden boeren dat ze de best mogelijke zuivel of de grondstof daarvoor - melk - maken? Dat willen we nu eens van henzelf horen.
Waarom we dat willen weten valt hier te lezen. Waar het allemaal om draait is dat we denken dat boeren zelf uitstekende ideeën hebben over hoe ze hun dieren - van koeien en schapen tot geiten en buffels - het beste kunnen houden, voeren en de mest ervan de best mogelijke bestemming geven.
Er wordt boeren veel opgelegd, maar hoe zouden ze het zelf doen als zij het voor het zeggen hadden?
Natuurlijk zullen ze een wedervraag stellen: wat mag het kosten? Die vraag beantwoorden we met de vraag wat het moet kosten? Gewoon in centen per liter.
Boeren, doen jullie mee: hoe willen jullie het liefste melk maken als je het voor het zeggen had?
Fotocredits:Dinner is served, uitsnede, Ruud Cuypers
Dit artikel afdrukken
Er wordt boeren veel opgelegd, maar hoe zouden ze het zelf doen als zij het voor het zeggen hadden?
Natuurlijk zullen ze een wedervraag stellen: wat mag het kosten? Die vraag beantwoorden we met de vraag wat het moet kosten? Gewoon in centen per liter.
Boeren, doen jullie mee: hoe willen jullie het liefste melk maken als je het voor het zeggen had?
Fotocredits:Dinner is served, uitsnede, Ruud Cuypers
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het liefste zou ik biologische, antibiotica vrije en weidevogelvriendelijke melk willen produceren met een gehoornde blaarkop veestapel die seizoensgebonden afkalft, waarbij de kalfjes bij de koeien gehouden worden en de koeien louter gras vreten. Het gras is dan een polycultuur van grassen, gewenste en ongewenste kruiden en vlinderbloemigen.
De prijs van de melk zou de kostprijs van de melk (inclusief een fatsoenlijke arbeidsvergoeding voor de boer en een fatsoenlijk rendement op het geïnvesteerde vermogen) moeten zijn. Die prijs zal grof gezegd tussen de 0.90 a 1,00 euro liggen per liter.
Het is geen familiebedrijf van één familie. Gebondenheid aan het bedrijf moet te delen zijn. Om en om gewoon het weekend vrij; alle tijd voor je gezin.
Het zijn niet meer de jaren 70'tig maar het is gewoon 2014. Beleving van arbeid en vrije tijd is behoorlijk veranderd; en ontwikkeld alleen maar verder.
Boer zijn is geen roeping maar een carrière lees een baan.
Vergoeding per gewerkt uur zou er moeten zijn; CAO gerelateerd.
Arbeidsvergoeding is ook niet de winst van het bedrijf maar gewoon de post loonkosten in de bedrijfsstructuur net als iedere BV of NV.
Dit is niet alleen nodig voor een fatsoenlijke vergoeding voor geleverd werk en prestatie maar is ook een stuk borging voor duurzame inzetbaarheid van de arbeider. Mocht onverhoopt een werknemer ziek worden of iets; dan is er geld en middelen voorhanden om dit op te vangen. Ik zie nu dat dit op veel bedrijven niet is en verzwaard de druk op de schouders dubbel: 1 je gezinslid (geliefde) is ziek; 2 meer arbeid drukt op je schouders. Hoe ga je dat fysiek en mentaal handelen...?
Pas hierna ga ik spreken over de kwaliteit van het product wat geleverd dient te worden. Uitsluiten van middelen doe ik niet. > ik zal dit ook toelichten.
Geen uitsluiting van:
- antibiotica
- bestrijdingsmiddelen
- kunstmest.
Een koe die ziek is en genezen kan worden met antibiotica moet antibiotica krijgen. Het is te gek voor woorden dat je een dier laat creperen omdat jij (wij mensen) vinden dat tie geen antibiotica mag...
Reality check > Biologische melkveehouders gebruiken in bovenstaande situatie (gelukkig) op advies van dierenarts ook gewoon antibiotica.
Bestrijdingsmiddelen: Ik heb in mijn grasland te maken met het plantje Heermoes.
Dit plantje is giftig Ik weet geen betere oplossing vandaag de dag dan dit plantje zeer pleks gewijs met de beste spuit dop en kop te bestrijden met chemische middelen.
Ik ga dan ook echt niet biologisch > dat is gewoon bewust mijn koeien vergiftigen!!
Kunstmest
De reële vraag is hoe kunstmest in te zetten is en te produceren is.
Inzet is denk al prima geregeld in de vakbekwaamheid van mij als melkveehouder.
Op grasland waar ik kunstmest inzet groeit de koekoeksbloem nog steeds in de slootkant; koekoeksbloem heeft pas groot probleem als de Heermoes er vlak naast staat want ja dan kom ik langs met die spuit; lees nogmaals net hierboven ;-)
Productie van kunstmest mogen we het nog wel even over hebben. Want ja aardgas > Groningen > dat gaat niet goed op termijn dat is helder.
Ik heb vernomen dat in Afrika al kunstmest (stikstof) geproduceerd wordt met zonne energie. De link zou ik nog opgestuurd krijgen maar die heb ik nog niet gekregen. ( PS hoe heette de LTO man die bij its the food my friend een vraag stelde; die zat naast mij en kwam met deze informatie voor mij)
En ja dan is er nog fosfaat: Save our childeren is hiervoor wel de start om te gaan nadenken.
Kringloopwijzer en kringloop denken komt nu heel sterk op in Nederland. Toch zie ik nog wel enkele praktische problemen ( lekken van mineralen) in de kringloop. Heel basic gezegd het is helemaal niet de kringloop van mijn Melkveebedrijf maar een heel klein knipje daarvan qua grondgebruik wereldwijd.
Ik ga er nu niet dieper op in; hier wordt op de achtergrond aan gewerkt dankzij het netwerk ontbijt van de Milkstory. Via de Milkstory ontmoet ik mensen met de juiste kennis om dit verder te onderzoeken.
Mijn leidraad is nog steeds wel het meest het DSC voorstel.
Deze verder onderbouwen (economisch) en uitbouwen is voor mij nog een wens en denk enige voorwaarde waaronder ik een melkveebedrijf ga voortzetten.
wellicht dat dit kan in het netwerk wat ik nu heb via Twitter & Linked IN
Ik heb nog 5 jaar te gaan; dan stopt mijn vader met 60 uur werken in de week op de boerderij; en ja dan is hij 66 jaar oud.
Interessant, de vraagstellingen die via dit forum worden neergelegd. Als producent van zuivelproducten richt de Natuurhoeve (binnenkort officieel: ‘De Zuivelmakers’/http://www.dezuivelmakers.nl) zich op (h)eerlijke zuivel. Dus producten die qua smaak excelleren, maar ook een goed en transparant verhaal hebben.
We maken in Benschop op ons bedrijf vanuit verse melk lekkere lobbige yoghurt en hangop, een uitgelekte yoghurt zoals vroeger ook al werd gedaan. Alle ingrediënten die we gebruiken voor onze eigen producten zijn natuurlijk en we dikken onze melk in alleen door er vocht uit te halen. We voegen dus geen melkpoeder of verdikkingsmiddelen toe.
De melk komt bij onze veehouders uit de regio (allen in het Groene Hart) vandaan. We werken intensief met hen samen binnen ons duurzaamheidsprogramma ‘Duurzame Weidezuivel’/http://www.duurzameweidezuivel.nl, waarin een beter koewelzijn en het milieu centraal staan.
Hoe doen we dit dan? Uiteraard, de koeien lopen min 130 dagen 8 uur per dag buiten. Maar daarnaast werken we voor het koewelzijn al een aantal jaren met het Koekompas, een instrument dat meet hoe goed de koeien het hebben, uitgevoerd door een dierenarts. Het Koekompas wordt tegenwoordig breder ingezet, maar we zijn de enige die dit 2x per jaar laten uitvoeren bij al onze boeren en hier vervolgens ook streefnormen aan koppelen en thema’s uit behandelen. Dit betekent ook dat al onze boeren bovengemiddeld scoren hierop en het instrument echt omarmen. Doel: door beter koecomfort en – gezondheid koeien die langer leven met minimale antibiotica en daardoor duurzamer melk produceren.
Maar duurzaamheid betekent voor ons ook continu stappen blijven zetten, waarbij de juiste afweging tussen het koewelzijn, het milieu en opbrengst worden gemaakt. Om de impact op het milieu zo minimaal mogelijk te maken is het doel om kringlopen op het boerenbedrijf zo veel mogelijk te sluiten. Dit betekent voor al onze boeren al jaren kringloopcijfers verzamelen en omzetten naar plannen. Eerst d.m.v. workshops, maar dit jaar gaan we een stap verder.
Alle boeren starten een intensief traject met individuele praktijkgerichte begeleiding om daadwerkelijk het verschil op het bedrijf te kunnen gaan maken. Hierbij gaat het om de vraag: hoe kan ik als weideboer op veenweidegrond zo goed mogelijk voer van mijn eigen land halen op de lange termijn (dus een duurzame focus, waarbij de bodemkwaliteit voorop staat)? Uiteraard dus met het idee om minder van ver te halen en kringlopen te sluiten.
En voor de extra inspanningen/investeringen krijgen onze boeren een extra toeslag op hun melkprijs.
Alles bij elkaar een flink verhaal en we vinden ook dat we goede stappen zetten, maar de vraag is natuurlijk wat dit betekent voor de consument. Maar vooral ook belangrijk: hoe bereik je de consument als kleiner bedrijf met een eerlijk verhaal?
Het lijkt er op dat onze werkwijze als klein familiebedrijf met eigen regionale boeren, natuurlijke ingrediënten, weidekoeien die het goed hebben en zo min mogelijk belasting voor het milieu, aansluit op de wensen van de hedendaagse consument. Toch lijken de consument en de retailer het moeilijk te vinden om dit te waarderen. Prijs is vaak een belangrijk issue – duurzaam mag niets meer kosten- of biologisch wordt tot een soort standaard verheven, puur omdat men niet beter weet. Duurzame zuivel is ook complex en mede door de communicatiekracht van de grote spelers en niet transparante communicatie van kleinere spelers is het onderscheid moeilijk te maken.
De focus ligt daarom bij ons ook op smaak en producten van super kwaliteit neerzetten, waarbij we heel transparant laten zien wie we zijn en wat we doen. Ook met onze boeren. We geloven erin dat de uitstraling en de productervaring de klant eerst moet raken en dan moet het verhaal daarna de rest doen.
Ja, de consument zegt duurzamere producten te willen, maar ondertussen zie ik nog geen reactie hier op dit forum van een ‘gemiddelde’ (lees: met gemiddeld kennisniveau) consument op de vraag wat men belangrijk vindt bij zuivel. Mijn vraag: zegt dit wellicht iets over de complexiteit van het onderwerp en onvoldoende beeld bij de consument?
#3 Natuurhoeve
Ook ik werk met het koekompas; mag ik vragen wat jullie score is ?
Is deze te zien op jullie site ? Mijn koekompas het spinnenweb (de uitslag) plaats ik jaarlijks op de facebook van mijn bedrijf.
Kringloopwijzer wordt ook benoemd. Spiegelen jullie deze bijvoorbeeld met de Koeien&Kansen; boeren?
Ik heb benoemt hoe ik om ga met kunstmest en bestrijdingsmiddelen.
Welk beleid heeft de Natuurhoeve ? > doelstellingen ?
Transparantie noem je als heel belangrijk punt; hoe vullen jullie dat in ?
Ps je website graag opnieuw toevoegen; zie foodlog voor dummies over hoe dat goed lukt.
¬¬Jeroen, bedankt voor je zeer inhoudelijke feedback. Dit helpt ons beleid en communicatie te verbeteren.
Op dit moment werken we aan ons duurzaamheidsverslag 2014, waarin we een overzicht zullen geven van onze doelstellingen en hoe we vorderen met het behalen van die doelstellingen (streven gereed: deze zomer). Hierbij hoort ook een overzicht van de resultaten, waarbij we zorgvuldig kijken hoe we boerencijfers op een nette manier kunnen publiceren. De kringloopcijfers van 2013 zullen hierin ook worden meegenomen. We kijken zeker naar de Koeien en Kansen boeren, hun resultaten komen ook naar voren tijdens workshops en we zijn vorig jaar ook op excursie geweest naar Marinus de Vries in Stolwijk. Direct vergelijk met alle K&K boeren heeft volgens ons echter weinig zin, omdat deze groep qua doelstellingen en werkwijze en verschil in grondslag zeker niet altijd overeenkomt met onze groep boeren. Het is wel nuttig om onze boeren er eens naast goede referentieboeren te leggen, ik zal dat opnemen in het duurzaamheidsverslag 2014.
Ons beleid komt in grote lijnen overeen met hoe jij werkt. We sluiten op dit moment het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen niet uit, maar zijn wel kritisch over het gebruik ervan en sturen op bewuste toepassing. Hierbij kijken we vooral naar indicatoren binnen de kringloopcijfers als fosfaatoverschot op individueel niveau, waarbij een plan op maat wordt gemaakt om verbetering te boeken. De afgelopen jaren (vanaf 2011 zijn we bezig met elkaar) lag de nadruk vooral op het begrijpen van de cijfers, vergelijk met referentiegroepen qua intensiteit en toepassen op bedrijfsniveau, Dit jaar word er per bedrijf een individueel actieplan worden gemaakt (m.b.t. PPP Agro), waarvan de uitvoering wordt gemonitord. Daarnaast zal d.m.v. Farm Walks (proefboerderij Zegveld) de praktijk bij weideboeren in veenweidegebied en het effect van bepaalde beslissingen op de bodem en het ruwvoer worden geanalyseerd.
Onze groep boeren is een gevarieerde groep van 10 veehouders die in verschillende fasen van hun bedrijfsvoering zitten en daarnaast ook verschillende doelstellingen hebben. De één legt de nadruk vooral op biodiversiteit en de ander heeft juist zijn focus op zoveel en goed mogelijk ruwvoer van eigen land. Daarnaast zijn er ook boeren die de meeste aandacht schenken aan koewelzijn. Ons programma is ook breder opgesteld, waardoor dit ook mogelijk is. We verwachten echter wel dat er progressie wordt geboekt over de jaren heen en voor deze inspanningen belonen we onze boeren ook.
Bij het Koekompas hebben veranderingen in bedrijfsvoering sneller effect. Zoals je weet zijn kringloopcijfers niet zo snel te beïnvloeden en speelt het weer per jaar ook een zeer grote rol, waardoor de effecten vaak pas op lange termijn zichtbaar worden. Vanaf 2011 maken we al gebruik van het Kringloopkompas (zie ook boerenverstand waarbij dezelfde rekenregels als in de kringloopwijzer (welke in 2014 voor iedereen zal gaan gelden) worden gebruikt. Kringloopkompas gaat bij ons verder dan de kringloopwijzer, daarin kijken we ook naar de biodiversiteit en het landschap en maken we ook een indeling van "goed-beter-best”
T.a.v. Het koekompas zullen we de cijfers ook in ons verslag meenemen, maar omdat je er gericht naar vraagt, kunnen we deze hierbij ook wel verstrekken.
gemiddelde scores voorjaar 2012 najaar 2012 voorjaar 2013 najaar 2013
1. Melken 4,4 4,5 4,4 4,5
2. Voeding & Water 3,6 3,9 3,7 3,9
3. Huisvesting 3,4 3,8 3,7 3,9
4. Dierwelzijn 3,7 3,9 3,8 4,1
5. Werkroutines 3,3 3,5 4,0 4,0
6. Dierziekte-incidentie 4,4 4,1 4,2 4,0
7. Jongvee-opfok 3,7 3,5 3,6 3,8
totaal gem. 3,8 3,9 3,9 4,0
Op een range van 1 (slecht) tot 5 (zeer goed) tonen deze gemiddelde scores een bovengemiddelde score. Per onderdeel wordt goed bekeken wat de reden is dat de scores zich zo ontwikkelen en hier wordt dan weer gericht op gestuurd.
Als zuivelbedrijf richten we ons op de consument en deze hebben over het algemeen behoefte aan informatie op hoofdlijnen, waarbij kringloopcijfers als zeer technisch worden ervaren. Daarom ook de uitdaging om hier op een goede manier over te rapporteren.
Wat betreft je vraag over transparantie heb ik hierboven al deels antwoord gegeven. Echter, transparantie betekent voor ons ook laten zien met welke veehouders je werkt en hun activiteiten laten zien (zonder per se direct de technische gegevens), zie ook Duurzame Weidezuivel. Daarnaast geven we ook duidelijk aan hoe we werken met ons productieproces; het maken van de yoghurt en welke ingrediënten we hierin gebruiken. We gebruiken natuurlijke ingrediënten, maar dit mag geen concessies doen aan de smaak. Al onze Zuivelmakers producten (die deze maand instromen in de supermarkten) bevatten natuurlijke ingrediënten, echter bij één product hebben we het aroma niet in natuurlijke variant kunnen vinden, zonder dat er enorm aan smaak werd ingeboet. We hebben deze dus niet aangepast en onze verklaring hierover op de beker gezet. Het aroma betreft een prima ingrediënt, dus niets mis mee. Ook dit zien we als transparantie.
P.s. hopelijk gaat het linken, na nog een keer de instructies goed lezen, nu goed! ;-)