Het is vandaag Aswoensdag, de eerste dag van de vastentijd die tot Pasen duurt. Velen, vooral in het zuiden van ons land, zullen vandaag met een houten kop of nog enigszins beneveld weer aan het normale leven deelnemen. Misschien wel met het goede voornemen om het toch de volgende keer niet zo ver meer te laten komen. De kater van vandaag blijkt echter geen effect te hebben op het drinkgedrag van morgen.
Het BBC News Health laat weten: katers schrikken niet af. Onderzoekers van de Universiteit van Missouri onderzochten het drinkgedrag van 386 jongvolwassenen (merendeels studenten). De proefpersonen moesten gedurende drie weken een dagboek bij houden over hun drinkgedrag. Het onderzoek is verschenen in Alcoholism: Clinical & Experimental Research.
De proefpersonen moesten iedere ochtend beschrijven hoe ze zich voelden en hoe groot de kans was dat ze later die dag iets zouden drinken. In totaal kregen de onderzoekers zo 2276 dranknotities en 463 katerbeschrijvingen te analyseren. De opvallende uitkomst was dat de aangegeven kans om opnieuw te drinken niet verschilde tussen normale en 'kater'-ochtenden. Zelfs als de proefpersonen met een stevige kater te maken hadden, leek dat hun bewuste intenties om al dan niet te drinken niet te beïnvloeden.
Ook bleek dat de vaak geopperde 'remedie' om tegen een kater - wat de Engelsen zo mooi 'having a hair of the dog noemen' - door de helft van de proefpersonen wel eens was uitgeprobeerd. Het onderzoek vond echter niet dat dit tot zwaarder drankgebruik zou leiden, zoals eerder wel gesuggereerd is. Hoofdonderzoeker Thomas Piasecki: "Als een kater drinken niet stevig ontmoedigt of afstraft, lijken de verbanden tussen probleemdrinken en regelmatige katers minder incongruent. Als een kater over het algemeen drinken niet versnelt, kunnen we een directe causale rol van katers in het versnellen van probleemdrinken uitsluiten."
Aan een kater is niet veel te doen, volgens de wetenschap. Ja, extra water drinken en minstens 48 uur niet drinken. Maar daar hadden de proefpersonen in dit onderzoek geen boodschap aan. Carnavalsgasten overigens ook niet.
Fotocredits: Papieren Geluk
Dit artikel afdrukken
De proefpersonen moesten iedere ochtend beschrijven hoe ze zich voelden en hoe groot de kans was dat ze later die dag iets zouden drinken. In totaal kregen de onderzoekers zo 2276 dranknotities en 463 katerbeschrijvingen te analyseren. De opvallende uitkomst was dat de aangegeven kans om opnieuw te drinken niet verschilde tussen normale en 'kater'-ochtenden. Zelfs als de proefpersonen met een stevige kater te maken hadden, leek dat hun bewuste intenties om al dan niet te drinken niet te beïnvloeden.
Ook bleek dat de vaak geopperde 'remedie' om tegen een kater - wat de Engelsen zo mooi 'having a hair of the dog noemen' - door de helft van de proefpersonen wel eens was uitgeprobeerd. Het onderzoek vond echter niet dat dit tot zwaarder drankgebruik zou leiden, zoals eerder wel gesuggereerd is. Hoofdonderzoeker Thomas Piasecki: "Als een kater drinken niet stevig ontmoedigt of afstraft, lijken de verbanden tussen probleemdrinken en regelmatige katers minder incongruent. Als een kater over het algemeen drinken niet versnelt, kunnen we een directe causale rol van katers in het versnellen van probleemdrinken uitsluiten."
Aan een kater is niet veel te doen, volgens de wetenschap. Ja, extra water drinken en minstens 48 uur niet drinken. Maar daar hadden de proefpersonen in dit onderzoek geen boodschap aan. Carnavalsgasten overigens ook niet.
Fotocredits: Papieren Geluk
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Carnaval bestaat niet meer. Ook hier trekken de komende weekenden de carnavalsstoeten nog uit. Het stopt niet met Aswoensdag. De betekenis van het woord ‘Carne vale’ verwijst naar de 40 dagen dat ook geen vlees werd gegeten, of zeer sober. Alleen mannen met zeer zwaar werk( mijnwerkers, stratenmakers, smeden en Libor verantwoordelijken) mochten dat wel.
Het afscheid van het vlees werd gevierd. En niet alleen het vlees, maar ook het vleselijke. De katholieke kerk sprak dan ook niet alleen van ‘vastendagen’, maar van 'vasten- en onthoudingsdagen'. Er mocht ook 40 dagen niet worden geneukt. Dus werd met carnaval aan beide geneugten nog eens goed geofferd.
Tot de 60er jaren van de vorige eeuw vierden niet voor niets de Limburgse Thieu’s en Sjeng’s hun verjaardag meestal in november…
Gekoppeld aan carnaval was daarom de Paasbiecht verplicht. De Kerk begreep ook wel dat een gezonde man geen 40 dagen van zijn vrouw af kon blijven. Andersom was toen niet relevant. De wederhelft ‘onderging’ (letterlijk en figuurlijk) die donkere daad in de katholieke optiek, maar ook dat was natuurlijk in die 40 dagen zondig. De 40 dagen refereren aan de tijd dat Jezus in de woestijn dwaalde en last had, maar niet verzaakte, aan ‘verleiding’.
Goed voorbeeld zou goed moeten volgen.
Maar een van de mooie zaken van het Katholieke geloof was en is, dat dankzij de Paasbiecht al je zonden in een klap vergeven waren, en je dan na de Paasbiecht met Pasen ter communie mocht gaan.
Dat ‘snoepen’ had dus een dubbel gezicht. Voor volwassenen was het seks, voor de kinderen snoep. Je spaarde 40 dagen lang je snoep in een doosje, en dat mocht na (!) de Paasmis opengemaakt worden. 'Van het doosje afblijven' mag dus ook als een metafoor worden beschouwd.
Pasen was ook een feest van zuivering. Je zieltje schoon, maar ook nieuwe kleren (al dan niet zelf gemaakt).
Je ging op je paasbest naar de kerk.
Dan rest nog het verhaal van de ‘Klokken van Rome'.
Vanaf Goede vrijdag exact om 3 uur (op dat moment keken de Romeinse soldaten op hun horloge en stierf Jezus) mochten de kerkklokken niet meer geluid worden.
Die ‘kwamen’ dan op Paasdag weer terug ‘gevlogen’ uit Rome op exact 12.00 uur en strooiden in onze tuin de (verstopte) paaseieren.
Daarna moesten we als de duuvel naar binnen om op onze knieën voor de radio te zitten, want dan hoorde je als van een verre planeet een krakende stem vanuit Rome de zegen ‘Urbi et Orbi’ geven. Bij ‘In nomine patri et filio et spiritui sancto’, wisten we wat van ons verwacht werd en maakten we een groot kruisteken, waarbij ik eens een draai om mijn oren kreeg om dat op drie plaatsen de chocoladevlekken op mijn witte overhemdje kwamen..
We mochten wel bij het ontbijt zoveel gekookte eieren eten als we wilden.
De ‘beierende klokken’ en ‘veel eieren eten’ legden ook een link naar een bezigheid die ons kinderen ontging en niet geheel duidelijk was.
Ik studeer nog op de combinatie en betekenis.
Het Katholiek geloof kan ik zeker aanraden.
Het is een vrolijk geloof en biedt vooral voor zondaars en recidivisten veel meer mogelijkheden dan dat zure en droge Hollandse predestinatieve calvinisme….
En we doen ook niet moeilijk over biggen snijden of lammetjes op eten.