In 2012 werd in China 490 miljoen hectoliter bier gedronken. Daarmee is het land inmiddels de grootste biermarkt ter wereld geworden. Vier op de vijf Chinezen geven de voorkeur aan hun eigen, lokale Chinese bier. Maar zoals met veel consumptie-artikelen, wil de zich ontwikkelende middenklasse zich ook wel aan een buitenlands biertje wagen. Duitse brouwers zien hun kans schoon, want in de EU loopt de bierconsumptie gestaag terug. In bierland Duitsland zelf is de bierconsumptie tot een dieptepunt van 95 liter bier per persoon gedaald (in het midden van de jaren '90 was dat nog 140 liter).

De Duitse bierexport naar China vaart er wel bij en steeg van 25.000 hectoliter in 2005 tot inmiddels 1 miljoen hectoliter in 2013. Van iedere vijf Duitse biertjes, gaat er inmiddels eentje naar China. De Frankfurter Allgemeine geeft ook nog een andere route aan: de Duitse bierbrouwer Philipp Pfeifroth gaat met lokale partners in China zelf bier brouwen. Hij wil het beste van twee werelden combineren: lokaal gebrouwen en toch 'exotisch' bier. Waar de Chinezen graag voor in de buidel tasten.
Dit artikel afdrukken