BN De Stem schrijft:
Huijbers ziet Vion niet het FrieslandCampina van de vleessector worden. Een coöperatie 'zou gewoon kunnen', zegt hij. "Maar de vraag is of Vion die gunfactor momenteel heeft. Ik denk niet dat de gemiddelde varkenshouder op dit moment bereid is om voor veel geld in Vion te stappen."
Hij ziet wel een andere optie. "Ik sluit niet uit dat steeds meer boeren met een eigen concept best bereid zijn een stuk risicodragend kapitaal in te zetten. Een soort obligaties, om te garanderen dat Vion over 2 jaar nog steeds doet wat afgesproken is."
Boeren lijken te moeten betalen om hun Vion draaiend te houden. Commissaris Huijbers verwacht echter geen 'gunfactor'.
Met deze woorden bepaalt Huijbers de toon over de status van het bedrijf. Van de nieuwe directievoorzitter Michiel Herkemij heeft de markt nog geen woord vernomen sinds zijn aantreden midden januari. Het mag bijzonder heten dat zijn president-commissaris het beleid blijkt te bepalen met deze sterk beeldvormende woorden.
Op twitter viel de volgende tweet te lezen:
@AnnemiekevD @De_Persdienst So die durft... : Hans Huijbers: Veehouders moeten geld steken in Vion http://t.co/d96uAXKgsK cc @foodlog_nl
— Jeroen van Buuren (@JeroenvanBuuren) February 14, 2014
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Kapitein Huijbers heeft falende bestuurders dubieuze gouden handdrukken meegegeven, op kosten van zijn ZLTO-Vion-boeren. Hij gaat na zijn overnamegebral nu, brutaal als de beul, voor sterfhuis-financier RABO met de pet rond. Hoe wereldvreemd kun je zijn... Vion's wanbeleid heeft de boeren al tienduizenden gekost.
Ik schat dat zeker boeren met een eigen concept zich verre zullen houden van het
zonder kip-met-de-gouden-eieren-Rendac zinkende schip Vion.
Zij zullen voor kleinschaligheid gaan, voor lokaal, herkenbaar, kwaliteit, authenticiteit. Dat is namelijk wat de consument meer en meer wenst.
Ik vind het een mateloos boeiend interview. Huijbers zet er het beleid van Vion mee neer, terwijl hij - bij mijn beste weten - demissionair is als commissaris. Wél is hij baas van de organisatie die eigenaar is van alle aandelen. Hij heeft echter net Michiel Herkemij als high profile directievoorzitter aangetrokken om 'zijn' bedrijf te leiden. Niettemin kiest hij ervoor om de invloed van de aandeelhouder op het beleid met een zwaar betonblok in de pers duidelijk te maken.
Ik lees in het interview overigens iets anders dan de boerencommentaren op dit bericht op twitter er in lezen. Zoals je 'garagewijnen' hebt, kun je ook uit de kluiten gewassen 'garagevarkens' hebben - nieuwe concepten met meerwaarde en authenticiteit. Huijbers nodigt hen uit bij Vion in plaats van bij kleinere slachters te komen laten slachten en verwerken. Hij zet Vion dus neer als een soort serviceprovider: een fabriek waar verschillende merken uit kunnen komen. Een concept dat in Big Business heel normaal is. In zulke gevallen (Nestlé is er bijv. een meester in) maken merkmarketeers (een competentie die Vion nadrukkelijk niet heeft en niet meer op tijd in zijn cultuur kan laten inbedden) gebruik van een soort 'witte pomp' als fabriek die ze zelf niet in eigendom hebben. In Food is dat heel normaal. De Lasagnemaaltijden van het high end diepvriesmerk Picard bleken tijdens de paardenvleescrisis uit dezelfde fabriek te komen als de low end Euroshopper-spullen van AH.
Dat klinkt en is allemaal heel logisch. Maar niettemin viel ik dáár van verbazing van van mijn stoel: Vion is ingericht op 1 grote stroom (dát is de belangrijkste reden dat er fraudes plaatsvonden met sterren en biologisch vlees) en kan dat nou juist technisch niet realiseren. Als ik Herkemij was, zou ik dan ook een telefoontje doen naar mijn baas en vragen wie de tent leidt en of hij weet wat het gaat kosten om de boel zo in te richten. Ik kan me nl. op geen enkele manier voorstellen dat dit afgesproken werk is geweest.