Dat zegt adviesbureau BoerCroon in een artikel in het FD. Uit een onderzoek bij meer dan 100 niet-beursgenoteerde voedselleveranciers blijkt dat de marges tussen 2009 en 2012 van 4,4% naar 3,1% zijn teruggelopen en in 2013 naar verwachting onder de 3% gaan uitkomen. Als reden wordt aangevoerd de macht van de grote inkopers AH, Jumbo en SuperUnie.

BoerCroon ziet een relatie tussen de verkrappende marges en de recente voedselschandalen: leveranciers "werken met goedkopere ingrediënten, slechter materiaal of personeel of met minder kwaliteitscontroles". Een marge van onder de 3% maakt bedrijven zeer kwetsbaar: "De loonkosten hoeven maar 2% te stijgen en je zit op een marge van 0%", aldus Maarten Vijverberg in het FD.

Het bureau identificeerde andere strategieën om de marge te stabiliseren: "Bedrijven kunnen er onder meer voor kiezen om klanten buiten Nederland te werven, merkproducten te introduceren of te fuseren", meldt het FD.
Dit artikel afdrukken