We bekeken een promotiefilmpje uit de Share a Coke serie van Coca-Cola en waren even sprakeloos.
Zoals bekend gaan Moslims en Hindoes niet gemakkelijk met elkaar om in India. De nieuwe contactcampagne van Coca-Cola kan daar een handje bij helpen, bedacht het bedrijf:
Het ziet er heel overtuigend uit. De tranen zouden je in de ogen kunnen springen van de rol die een product in onze intermenselijke relaties kan spelen.
Maar onderwijl is er nog het een en ander bij zo'n filmpje te vertellen.
Wist je dat India ook het land is dat razendsnel onderweg is naar het aantal van 100 miljoen diabetes type 2 patiënten? De jonge Nederlandse fotografe Marleen Hoftijzer legde dat gegeven in sprekende beelden vast.
De groeiende buikomvang van vele mensen in India is het gevolg van het rijker worden van het land, waardoor het McFood gaat eten en drinken. Frisdrank, waaronder, Coca-Cola is daar een van de belangrijke onderdelen van. Direct, door de suikerhoudende varianten van het product, en indirect, door de lifestyle die zelfs de suikerloze varianten met zich meebrengen.
En dan zo'n promotie in een land met een bevolking die genetisch wat meer aanleg heeft dan wij om eerst te dik en vervolgens diabeet te worden.
Wat moeten we van zo'n sociaal gezicht nou vinden?
Fotocredits: Coca-Cola
Dit artikel afdrukken
Het ziet er heel overtuigend uit. De tranen zouden je in de ogen kunnen springen van de rol die een product in onze intermenselijke relaties kan spelen.
Maar onderwijl is er nog het een en ander bij zo'n filmpje te vertellen.
Wist je dat India ook het land is dat razendsnel onderweg is naar het aantal van 100 miljoen diabetes type 2 patiënten? De jonge Nederlandse fotografe Marleen Hoftijzer legde dat gegeven in sprekende beelden vast.
De groeiende buikomvang van vele mensen in India is het gevolg van het rijker worden van het land, waardoor het McFood gaat eten en drinken. Frisdrank, waaronder, Coca-Cola is daar een van de belangrijke onderdelen van. Direct, door de suikerhoudende varianten van het product, en indirect, door de lifestyle die zelfs de suikerloze varianten met zich meebrengen.
En dan zo'n promotie in een land met een bevolking die genetisch wat meer aanleg heeft dan wij om eerst te dik en vervolgens diabeet te worden.
Wat moeten we van zo'n sociaal gezicht nou vinden?
Fotocredits: Coca-Cola
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Diabetes type 2 is een ingewikkelde aandoening. Juist bij die genetische aanleg, zoals bij Indiërs, zie je diabetes veel vaker voorkomen bij weinig of zelfs helemaal geen overgewicht. Dat zet het oorzakelijke verband tussen overgewicht en diabetes op losse schroeven. Vooralsnog hou ik het op insulineresistentie als parallelle oorzaak voor beide.
Coca Cola maakt mensen alleen maar gelukkiger, als ik die promo-filmpjes bekijk.
Ik zie alleen maar vrolijke hippe slanke mensen in spotjes die - gezien alleen al hun lengte - wel het een en ander moeten kosten: The Happiness Factory!
Je maakt er vrienden mee: La Máquina de la Amistad.
Mensen worden geconditioneerd om te knuffelen: The Coke Hug Machine.
En je schijnt van Coca Cola ook nog te gaan sporten en bewegen.
Je wordt er zelfs 100 jaar mee!...
Wie kan dáár nu iets tegen hebben?
Food for thought. In dit engelstalige artikel worden bijsmaken van Coca-Cola belicht:
http://www.care2.com/causes/5-reasons-coca-cola-could-leave-a-bad-taste-in-your-mouth.html
Ik zag de reclame ook met open mond aan. Mijn gedachte daar werken dus "gewetenloze op geld georiënteerde marketeers".
Diabetes is een reden om geen cola te moeten willen drinken. De manier waarop fosfaat (fosforzuur) is meen ik een tweede net zo evidente.. #roest
Zo zijn er wel meer reclames :-) Zag laats McD in de UK met een vrolijk filmpje over dat ze hun vlees halen bij organic farmers, free range eggs etcetc. Allemaal uit de UK dus de boodschap was uiteraard: McD is dus goed bezig en heeft 'gezond en eerlijk' voedsel....?? Dus ja ach etc?
@kees #1 het is ook niet zo zeer dat Obesitas de grootste oorzaak is van T2DM. Helemaal eens het is de overload van suiker (laat ik het algemeen houden) die ons metabole system zo onder druk zet dat we 'metabool ziek worden'. T2DM is er 1 uiting van. Insuline resistentie per se is alleen maar een bescherming van het lichaam. Maar als de aanval van overmaat suiker door blijft gaan gaat het uit eindelijk mis. De genetische aanleg is een problem bij Indiers en mogelijk nog meer etnische achtergronden. Maar kijk ook eens naar de massale intake van suiker in dat soort landen. Coca Cola is een commudity, kijk ons eens rijk zijn en dit kunnen drinken. Ze kunnen het niet met alcohol (de meeste niet in iedergeval) vieren dus dan maar met Coca Cola ed.
Verder is het ook niet het Dik aan de buitenkant (BMI) die het problem is! Het dik aan de binnenkant (binnen de buikspieren kort gezegd, visceral) en dan ook in organen die normal geen tot weinig vet opslaan. Dat meet je niet met BMI etc. En daar hebben de Hindoestanen met name last van. Maar even ter overweging ;-) en de oorzaak is nog steeds de hoeveelheid suiker inname!