Voor het tweede jaar op rij zijn de verkopen aan champagne teruggelopen. Ging het vorig jaar om 4,4% minder, dit jaar denken de champagneproductenten tussen de 3 en 4% minder omgezet te hebben, zo'n 300 miljoen flessen. Dat lijkt een slok op een borrel, maar toch zijn de champagneboeren niet ontevreden.
Aan opbrengst verwachten ze namelijk 4,39 miljard euro binnen te halen, het vierde beste resultaat van de afgelopen 10 jaar.

Hoe dat kan?

Dat is een eenvoudig lesje commerciële economie. Zelfs als productgroep is Champagne het strengst beschermde merk ter wereld. Alleen wijn van druiven die door boeren in de Champagnestreek zijn geteeld en daar wordt gemaakt volgens de méthode champenoise mag als Champagne heten. Bovendien heeft die sterke merkbescherming een onlosmakelijke band doen ontstaan tussen feestelijkheden van allerlei aard en 'echte' champagne.

Daar komt bij dat de producenten van de grote Franse merkchampagnes (zoals Laurent-Perrier, Hiedsieck, Clicqot-Ponsardin, Lanson) niet stil zitten en de marktontwikkeling goed in de gaten houden. De grote maisons, die samen driekwart van de productie verkopen, mikken op het ontwikkelen van topproducten, die bij wijnspeciaalzaken en in de horeca verkocht worden. Verder exporteren ze meer en verder. Tenslotte hebben ze de afgelopen jaren regelmatig hun prijzen verhoogd. Tussen 2002 en 2012 zijn die stapje voor stapje met 31% gestegen. Dit blijkt uit een analyse van de Franse zakenkrant Les Echos.

Hun omzetgroei is voornamelijk gebaseerd op rosé-champagnes en speciale 'cuvées de prestige' en gemillesimeerde edities. Zelfs in 2012, toen de verkopen met meer dan 4% terugliepen, zorgden de rosé-champagnes voor een recordomzet en een groeicijfer van 8%. Behalve de traditionele rosé-champagnelanden Groot-Brittannië, de VS, Japan en Duitsland, bleken ook Nigeria en Rusland ineens dol op roze bubbels.

Maar wat de champagnehuizen in het buitenland prima lukt, lukt hen in eigen land minder goed. Voor het vierde achtereenvolgende jaar wordt op de thuismarkt met prijzen gestunt. Het Comité interprofessionnel des vins de champagne (CIVC) betreurt dat: "Prijzen onder de 10 euro vervagen de scheidslijn met bubbelwijnen die geen champagne zijn en vertroebelen de aanknopingspunten van de consument ". Terwijl de landbouw in Europa het niet best doet, boert de Champagne evenwel prima door zijn merkstrategie.

Nederland is van huis uit altijd al meer op de centjes dan op de champagne. Wie vierde de jaarwisseling met een fles echte Champagne?

Fotocredits: 'Champagne Cork', Phil Wood

-- POLL --

Ik dronk bij de jaarwisseling:

Dit artikel afdrukken