De Volkskrant besteedt aandacht aan het onderzoek van Moniek Buijzen die onderzoek deed naar de invloed die reclame op verpakkingen in het supermarktschap via kinderen heeft op koopbeslissingen van ouders. De krant beschrijft het veldwerk van Buijzen plastisch: 'Wèèèèh!' Een snerpend, niet te negeren gekrijs vult de chipsafdeling van Albert Heijn. Heel even is het stil, dan begint het gebrul opnieuw. 'Ik ben benieuwd of dat om een product gaat', fluistert Moniek Buijzen, hoogleraar communicatiewetenschap in Nijmegen. 'Kom, we gaan kijken.'

Vanaf een afstand is te zien hoe een jonge moeder geroutineerd een zak chips opentrekt en haar kind, dat ze in een buidel voor zich draagt, een handje chips voert. Het houdt meteen op met huilen. 'Zag je dat? Dit is toch fantastisch', zegt Buijzen. 'Een beter voorbeeld ga je niet vinden vandaag.'

Buijzen is gespecialiseerd in kindermarketing, en volgde gedurende 150 veldbezoeken in supermarkten ouders die samen met hun kinderen boodschappen deden. De opvallendste conclusie uit dat onderzoek is dat een op de drie productverzoeken van kinderen door ouders wordt ingewilligd. 'Dus een op de drie keer dat een kind ergens naar wijst, iets pakt of iets vraagt, rekent de ouder het daadwerkelijk af', zegt Buijzen.
Dit artikel afdrukken