Ahold meldde afgelopen week een teleurstellend kwartaal. Bij de Nederlandse formules (AH, Gall & Gall, Etos en Bol.com) liep de omzet terug en kochten de klanten minder per bezoek. In het FD toonde topman Dick Boer zich ongelukkig over de in september ingezette prijzenslag, die door de meeste supermarkten meteen gevolgd werd. Service en loyaliteit kwamen in de verdrukking. ‘Als prijs de enige kant is die je belicht, dan is dat niet goed. Met alleen de focus op prijs, winnen we de strijd niet.’ AH verloor marktaandeel in zijn derde kwartaal.

"Met de belangrijke feestmaand december in aantocht zal Albert Heijn het accent moeten verleggen. Wat Boer betreft moeten klanten meer dan nu het geval is het gevoel krijgen dat ze in een kwalitatief hoogwaardige supermarkt hun boodschappen doen", schrijft het FD.

Boer zegt daarmee nadrukkelijk dat AH zijn imago scheef heeft getrokken en weg moet blijven van een verdere prijsspiraal die het bedrijf omzet kost in plaats van brengt. Een verdere prijzenslag bedreigt het imago en de omzetcapaciteit van de Zaanse super.
Dit artikel afdrukken