Ahold meldde afgelopen week een teleurstellend kwartaal. Bij de Nederlandse formules (AH, Gall & Gall, Etos en Bol.com) liep de omzet terug en kochten de klanten minder per bezoek. In het FD toonde topman Dick Boer zich ongelukkig over de in september ingezette prijzenslag, die door de meeste supermarkten meteen gevolgd werd. Service en loyaliteit kwamen in de verdrukking. ‘Als prijs de enige kant is die je belicht, dan is dat niet goed. Met alleen de focus op prijs, winnen we de strijd niet.’ AH verloor marktaandeel in zijn derde kwartaal.
"Met de belangrijke feestmaand december in aantocht zal Albert Heijn het accent moeten verleggen. Wat Boer betreft moeten klanten meer dan nu het geval is het gevoel krijgen dat ze in een kwalitatief hoogwaardige supermarkt hun boodschappen doen", schrijft het FD.
Boer zegt daarmee nadrukkelijk dat AH zijn imago scheef heeft getrokken en weg moet blijven van een verdere prijsspiraal die het bedrijf omzet kost in plaats van brengt. Een verdere prijzenslag bedreigt het imago en de omzetcapaciteit van de Zaanse super.
Dit artikel afdrukken
"Met de belangrijke feestmaand december in aantocht zal Albert Heijn het accent moeten verleggen. Wat Boer betreft moeten klanten meer dan nu het geval is het gevoel krijgen dat ze in een kwalitatief hoogwaardige supermarkt hun boodschappen doen", schrijft het FD.
Boer zegt daarmee nadrukkelijk dat AH zijn imago scheef heeft getrokken en weg moet blijven van een verdere prijsspiraal die het bedrijf omzet kost in plaats van brengt. Een verdere prijzenslag bedreigt het imago en de omzetcapaciteit van de Zaanse super.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik weet denk ik wel waarom de omzet daalt bij AH.
'Kerstkalkoen niet wassen'
http://www.boerderij.nl/Pluimveehouderij/Nieuws/2012/12/Kerstkalkoen-niet-wassen-1133694W/
De Food Standards Agency (FSA), de Britse voedselveiligheidsdienst adviseerde met kerst vorig jaar (2012),
-was kip of kalkoen niet, ivm met enorme volksgezondheids risico's.
-gooi gelijk de verpakking weg, ivm met enorme volksgezondheids risico's.
-en was gelijk je handen erg goed, ivm met enorme volksgezondheids risico's.
Raar dat in 2012 dit niet aan de Nederlanders werd geadviseerd?
Of stopt het probleem spontaan bij de UK grens?
En nu in 2013?
Bovenstaand advies was voor consumenten......
Hoe zit het met supermarkt medewerkers als vb van AH?
-weten de distributie medewerkers dat ze enorme volksgezondheidsrisico's lopen?
-en de winkel medewerkers van AH?
-de inkopers van AH weten het wel, maar zullen waarschijnlijk niets zeggen ivm hun bonus.
Dus minimaal 25.000 doden in Europa door AB resistentie.......
Rekent topman Dick Boer van AH per jaar op 2 dode AH medewerkers als gevolg van deze risico's?
-zit hij te rekenen en hopen dat het uitzendkrachten zijn? Immers makkelijk te vervangen?
-of hebben andere managers de AH topman Dick Boer niets vertelt over deze risico's?
-en weet topman Dick Boer van AH dus van niets?
Misschien komt de omzet dip bij AH wel door dat eigen klanten die bij AH winkels, onbewust producten kopen die een enorm risico zijn voor de volksgezondheid?
-ze de verpakking niet gelijk weggooien?
-en ze de handen niet snel goed wassen?
-en kip en kalkoen wel wassen?
-en die klanten daar dood aangaan, en dus niets meer kunnen kopen bij AH om de omzet in stand te houden?
Hoe goed ikzelf AH ook inschat, met name de eigen merk-artikelen en een aantal producten van AH-basic (vroegere Euroshoppers); vorige week kwam ik toevallig bij Dirk van den Broek, en die had een fiks aantal prijzen onder die van AH. Met goede kwaliteit.
Patrick#1: het liever niet wassen van kip-producten gaat natuurlijk niet alleen voor de producten van AH op, maar die van alle supermarkten, inclusief die van de poelier, alsmede biologische kip-producten.
Patrick, er zijn hier mensen die als een ware Cato overal antibiotica bij halen (en je hoort mij niet zeggen dat dat geen cruciaal onderwerp is), maar wat je daar zegt is onzin.
Kun je eens aangeven waar jij je dagelijkse boodschappen doet en waarom?
Een 2e vraag (#naast 3 van Dick) van mij: waarom heb je specifiek zo'n hekel aan AH?
@Beste Dick,
Zo raar is mijn punt op 1 niet.
Immers zo denkt de AH top ook, in ieder geval een paar overbodige managers.
Immers minder marktaandeel = minder omzet = prijzenoorlog = meer omzet strategie.
This zo simpel als je supermarkt bestuurder bent........
Dus ik probeer gewoon met ze mee te denken Ria.
Het blijkt dus wel, dat ze zelf niet echt weten wat ze doen en en willen.
Per maand is er een andere strategie.......
Dus ik help gewoon qua meedenken.
Toch klopt mijn punt op 1 wel degelijk.
Immers AH heeft heel veel vee-industrie aanbiedingen die een enorm risico zijn voor de volksgezondheid, en daar gaan steeds meer mensen aan dood.
Dus hoe meer aanbiedingen AH heeft, hoe meer eigen klanten er dood gaan.
Dus het aantal vaste klanten neemt af, en zo ook de omzet.
Tja bij AH zitten dus heeeeeeeeeeeele slimme managers.
Als ik AH was zou ik in uitvaartverzorging gaan.
Mooi voor vaste klanten, mooi AH muppets by de uitvaart, en een mooie uitdraai van de bonuskaart.
This natuurlijk niet echt core business voor Ahold, maar ja wat maakt het uit, het gaat toch alleen om geld?
AH heeft wel meer niet core dingen gedaan.
Ze doen ook mee met RTRS, het witwassen van gifsoja.
De vraag is dan, wat heeft AH te maken met voerstromen, het zijn toch geen eindproducten?
Immers AH maakt zich ook niet druk om bv paardevlees in eindproducten of doden door vee-industrie vlees?
Labeling en transparantie van RTRS eindproducten zou je verwachten van AH, omdat het zogenaamd duurzaam is....
Maar ja ook dat niet......
Tja, het blijft lachen met AH.
En die managers maar vergaderen over imago.........
Elk jaar 2 a 3 % marktaandeel verlies zal ze leren.