Trouw komt met een reportage uit de New York Times over de ontwikkeling van een reclamecampagne voor versproducten door 'het beste reclamebureau ter wereld', Victor & Spoils. Dat is ook het reclamebureau dat de campagnes voor grote merken als Coca-Cola en Kellogs bedenkt. Amerikanen eten over het algemeen te weinig verse groenten en fruit. Daarom ging Michael Moss van de New York Times op pad met de vraag hoe Amerikanen tot gezonder eten gebracht zouden kunnen worden. Broccoli, nummer 20 op de lijst van meest gegeten groenten in de VS en met een weinig aantrekkelijk imago, was daarbij het uitgangspunt.

De reportage leest als een thriller. De oplossing: 'let's pick a fight with kale'. Zoals al jaren de marketingoorlog tussen Pepsi en Coke voor giga-bekendheid en omzetten zorgde, zou ook een strijd tussen het momenteel gehypte superfood kale (boerenkool) en broccoli de aandacht voor en consumptie van broccoli een boost moeten geven. Daarnaast moet broccoli weer 'stoer' worden, 'the Alpha vegetable' (zie het filmpje voor uitwerkingen).

Het reclamebureau schat dat een dergelijke campagne tussen de 3 en 7 miljoen dollar zou kosten. Het effect zullen we nooit te weten komen, het was immers een experiment. Maar je gaat je wel afvragen: wat zou het effect zijn van een dergelijke marketinginspanning voor gezonder eten?
Dit artikel afdrukken