Chinezen geven steeds meer de voorkeur aan hun eigen fastfood. McDonald's en Yum Brands Inc (eigenaar van Kentucky Fried Chicken) zien hun groei en expansie afnemen. Lokaal wint het op kosten, gezond en vers van dichtbij en de 'eigen' smaak, ondanks de voedselschandalen die dat lokale eten juist de laatste jaren aankleven. Nog maar 1 op de 4 Chinezen gelooft dat buitenlandse fastfood gezonder en van betere kwaliteit is. Dat schrijft Reuters.
Yum heeft in China 5.600 KFC en Pizza Hut China restaurants, McDonald's heeft er 1.800. De grootste Chinese runner-up, Dicos, heeft grootse plannen: in 2020 wil het 3.700 restaurants hebben (het driedubbele van nu). Nu het nieuwe en exclusieve een beetje van de buitenlandse fastfood af is, kiezen Chinezen steeds vaker voor hun eigen rijke culinaire traditie.
Dit artikel afdrukken
Yum heeft in China 5.600 KFC en Pizza Hut China restaurants, McDonald's heeft er 1.800. De grootste Chinese runner-up, Dicos, heeft grootse plannen: in 2020 wil het 3.700 restaurants hebben (het driedubbele van nu). Nu het nieuwe en exclusieve een beetje van de buitenlandse fastfood af is, kiezen Chinezen steeds vaker voor hun eigen rijke culinaire traditie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dico's is goedkoper ...
voornaamste argument
Nou heb ik toevallig eens een pizzaatje gegeten in China, bij Pizza Hut, en dat smaakte dan ook niet echt lekker (dat vonden de Chinezen die mee waren ook niet, maar die hadden nog nooit pizza gehad). Oost en West prefereerde toch de Chinese kost.
(En dan noemen ze ons domme Chinezen...)
met dank voor de formulering aan Peter Jens
1988 had a pizza in HongKong
turned out (to be)
springroll not rolled
sprinkled with
spring-onions
observations from before
global macdonaldisation