Verschillen en overeenkomsten. Daar hielden een glastuinbouwvoorzitter en een varkenshouderijvoorzitter zich mee bezig. Een boerenblad tekende hun verslag op. Een varkensman bezocht met zijn collega’s glastuinbouwbedrijven in Zeeland en was onder de indruk van het managementniveau op die bedrijven en de symbiose met omgeving en industrie. Een komkommeraar vond de grote slachter Vion veel beter dan al die versnipperde telersverenigingen die zijn sector kenmerkt.

Beide bestuurders kunnen hun broekzakken binnenstebuiten keren zonder dat er ook maar één rooie Euro uit valt. Eén grote speler, die tot de Europese top behoort, of twintig verschillende grote en kleine telersverenigingen, de boer of tuinder schiet er geen stap mee op. Samenwerking alleen is niet voldoende om een hen geld te laten verdienen, concluderen ze. Kennelijk is er heel wat anders mis.

Wat? Ze hebben nog niet het begin van een 'kloe'.

Misschien was het toeval. Volkskrant kopte zaterdag ‘Groenteman en slager zijn snel aan het verdwijnen’. De kaalslag van de middenstand gaat onvermoeibaar door. Na de val van Lehman Brothers heeft zelfs 22% van de groente- en fruitwinkels en 19% van de slagers zijn deuren gesloten en dagelijks komen daar nieuwe bij. Ondanks werkweken van zestig tot tachtig uur leggen de middenstanders het massaal af tegen de supermarkten. Alleen Turkse en Marokkaanse families deinzen er niet voor terug om een winkel te beginnen en houden de financiering van hun toko netjes binnen eigen familiekring.

Aan twee uiteinden van de productieketen worden de schakels steeds zwakker, terwijl die nu juist door hun diversiteit en drive garant kunnen staan voor kwaliteit en variatie van wat we eten.
Wat houdt die twee beroepsgroepen tegen om samen hun sterke kanten uit te buiten in de vorm van bedrijven die inspelen op de nieuwe wensen van consumenten? Samen optrekken en lijnen kort houden. Nieuwe ideeën ontwikkelen en uitproberen. Maar tuinders en varkensboeren zijn murw, slagers en groentemannen zijn opgebrand.
De supers lieten het vorige week alweer weten: er komt weer een nieuwe prijsoorlog aan.

Kennelijk moeten sexy en heupwiegende ideeën van buitenaf worden aangewakkerd. Het moet anders kunnen
Come on baby, light my fire.

fotocredits: The Doors
Dit artikel afdrukken