De Belgische supermarktketen Colruyt Group lanceert een nieuwe 'boodschappencommunity'. Met 'Collect&Go Connect' wil Colruyt mensen verbinden en het hen gemakkelijker maken om voor elkaar boodschappen te doen, schrijft Gondola.
“Met dit platform willen we 2 groepen mensen met elkaar in contact brengen: zij die geholpen willen worden met boodschappen doen en zij die een extraatje willen bijverdienen door te winkelen voor anderen uit hun buurt,” zegt Tom De Prater van Colruyts bestaande online boodschappendienst Collect&Go. Klanten maken in de (nieuwe) app van Collect&Go een bestellijstje en geven aan wanneer ze de boodschappen thuis zouden willen hebben. Ze betalen via het platform. Ook de 'boodschappers' registreren zich in de app en kiezen welke bestellingen zij kunnen en willen uitvoeren.
Volgens De Prater is de nieuwe service "een volgende stap om klanten meer te helpen ontzorgen." Colruyt experimenteerde al eerder met een soortgelijke app, Apporto. Die app blijkt vorig jaar stopgezet te zijn. "Het sociale platform evolueerde vooral naar een platform voor hulpbehoevenden waar zorg- en hulporganisaties beroep op deden", zegt Colruyt. De bedoeling van community-building en deeleconomie (à la de Haagse 'buurtkoeriers') waren uit beeld verdwenen.
Collect&Go Connect moet mensen uit de twee doelgroepen echt met elkaar in contact brengen, benadrukt Colruyt.
“Met dit platform willen we 2 groepen mensen met elkaar in contact brengen: zij die geholpen willen worden met boodschappen doen en zij die een extraatje willen bijverdienen door te winkelen voor anderen uit hun buurt,” zegt Tom De Prater van Colruyts bestaande online boodschappendienst Collect&Go. Klanten maken in de (nieuwe) app van Collect&Go een bestellijstje en geven aan wanneer ze de boodschappen thuis zouden willen hebben. Ze betalen via het platform. Ook de 'boodschappers' registreren zich in de app en kiezen welke bestellingen zij kunnen en willen uitvoeren.
Volgens De Prater is de nieuwe service "een volgende stap om klanten meer te helpen ontzorgen." Colruyt experimenteerde al eerder met een soortgelijke app, Apporto. Die app blijkt vorig jaar stopgezet te zijn. "Het sociale platform evolueerde vooral naar een platform voor hulpbehoevenden waar zorg- en hulporganisaties beroep op deden", zegt Colruyt. De bedoeling van community-building en deeleconomie (à la de Haagse 'buurtkoeriers') waren uit beeld verdwenen.
Collect&Go Connect moet mensen uit de twee doelgroepen echt met elkaar in contact brengen, benadrukt Colruyt.
Otto Rood
Dat wat we vroeger deden doen we hier nog steeds...
Vroeger vroeg je of de buurvrouw je boodschappen kon doen en je buurjongen gaf je wat centjes om het gras te maaien. Tegenwoordig doe je via online platform aan community building om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Ergens lijkt er iets niet helemaal lekker te gaan in deze maatschappij..