'Banden in brand en filterblokkade op snelweg'. Dat meldde De Morgen gisteravond over boerenacties in België.
Een groep van rond de honderd tractoren kwam gisteravond bijeen in Ollignies (Woellingen in het Vlaams) bij een nieuw logistiek centrum van de Belgische supermarktketen Colruyt. Op een autosnelweg vonden zogenaamde 'filterblokkades' plaats.
De Franse boerenacties hebben een eerste pendant in België. Ze worden niet gesteund door de behoudende Boerenbond, maar wel door het radicalere Algemeen Boerensyndicaat.
De Vlaamse krant De Morgen schrijft: "De boeren hielden het aanvankelijk kalm, maar later op de avond werden hun acties harder. Zo staken ze banden in brand op rotondes en hielden ze een filterblokkade op autosnelweg A8. 'We zullen hier de nacht doorbrengen en andere verdeelcentra dan deze van Colruyt blokkeren', zei de Federatie van Veetelers en Landbouwers (FUGEA)."
In het bericht noemt De Morgen plekken waar vandaag verdere acties in België te verwachten zijn: St Niklaas, Eke, Ieper, Lichtervelde, Genk, Diksmuide en Aalst.
Fotocredits: actie bij Colruyt, Belga/De Morgen
Dit artikel afdrukken
De Franse boerenacties hebben een eerste pendant in België. Ze worden niet gesteund door de behoudende Boerenbond, maar wel door het radicalere Algemeen Boerensyndicaat.
De Vlaamse krant De Morgen schrijft: "De boeren hielden het aanvankelijk kalm, maar later op de avond werden hun acties harder. Zo staken ze banden in brand op rotondes en hielden ze een filterblokkade op autosnelweg A8. 'We zullen hier de nacht doorbrengen en andere verdeelcentra dan deze van Colruyt blokkeren', zei de Federatie van Veetelers en Landbouwers (FUGEA)."
In het bericht noemt De Morgen plekken waar vandaag verdere acties in België te verwachten zijn: St Niklaas, Eke, Ieper, Lichtervelde, Genk, Diksmuide en Aalst.
Fotocredits: actie bij Colruyt, Belga/De Morgen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een andere vorm van Belgisch boerenprotest? Op 7 plekken werden hangend aan bruggen boven de Belgische snelwegen dode varkens aangetroffen, meldt HLN.be zaterdag.
De politie gaf de brandweer de opdracht de dode varkens te verwijderen. De dieren moeten in de loop van de nacht zijn achtergelaten, wellicht door boze boeren die hun acties van afgelopen week nog een vervolg wilden geven, besluit de krant.
De Nederlandse boeren(organisaties) gaan eerst het traject doorlopen dat al gepland stond en beslissen dan hoe verder. Tegelijk moeten we ons realiseren dat de zaak onder spanning staat. Ontlading, in welke vorm dan ook, ligt voor de hand.
Dat de Nederlandse boeren nu niet op de barricade gaan, is verstandig. Hoewel ze best krediet van de markt en maatschappij verdienen, wordt dat maar dun gezaaid. De 7,6 die ze scoorden als recente waardering, zakt in no time naar een onvoldoende als de "burgerij" last krijgt van publieksonvriendelijke acties.
In De Morgen het totale lijstje van blokkades in België.
Ook even bij ons in Genk. Wat een reactie op Facebook opleverde (van een lokale journalist) die duidelijk is. Slechte PR dus.
"Boeren zitten - volgens hun beweringen - financieel op hun tandvlees. De Boerenbond echter realiseerde de grootste winst sedert 2007. Misschien moeten de boeren eens naar Leuven trekken...
Boeren blijven boeren. Ze vragen om te mogen betogen en als het toegelaten is stoken ze honderden autobanden op. (Dan zijn ze daar meteen ook van af.) Groen! Waar is Groen?
Boeren vragen - en mogen blijkbaar - de op- en afritten van snelwegen en het centrum van Genk blokkeren. (Wie heeft hen dat toegestaan?) Ik moet dringend psychiatrische hulp zoeken want dàt begrijp ik niet goed. Als ik nog maar op de pechstrook blijf staan om te pissen dan is het kot te klein en zij mogen hele autosnelwegen ontregelen..."
Vanochtend voerden Waalse boeren 'langzaamaanacties' op de snelweg E40 richting Duitsland, vult de NOS het nieuws aan.
Vlaamse boeren veroorzaakten verkeershinder op op- en afritten van snelwegen, waardoor er vooral op secundaire wegen in België veel hinder ontstond.