Het thema was actueel: “Waarom eetgedrag een hersenkwestie is”; ik had er zin in!

Het ochtendprogramma bestond uit drie wetenschappers die hun licht lieten schijnen over eetgedrag, microbiomen, hormonen, depressies en het nut van supplementen. Onderzoekster Floor Kroese vertelde een boeiend verhaal over de omgang met voedselverleidingen, met bruikbare tips en trucjes voor in mijn diëtistenpraktijk, als ik later groot ben.

Als afsluiting van het ochtendprogramma vond een paneldiscussie plaats met de wetenschappers en een paar opvallende aanhakers: de communicatiemanager van Coca-Cola en Manager Corporate Communicatie van McDonald’s kropen ook op een krukje. Daar zaten ze niet alleen bevallig te wezen: uit hun monden stroomden zoetgevooisde teksten over sociale betrokkenheid, gezonde treats en caloriebeperking in hamburgermenu’s. Zelfs over gemeentelijk vestigingsbeleid hadden de dames een stevig doortimmerd verhaal.

Het was een ontluisterend maar leerzaam inkijkje in de tot in de puntjes verfijnde psychologische brainwash-technieken waarmee multinationals de publieke opinie bewerken
'Church of Coca-Cola'
De dagvoorzitter negeerde de opgestoken hand van een meer wetenschappelijk onderlegd panellid en gaf het grootkapitaal daarmee een zeer ruim podium. Een onsmakelijk groot podium. Het was een ontluisterend maar leerzaam inkijkje in de tot in de puntjes verfijnde psychologische brainwash-technieken waarmee multinationals de publieke opinie bewerken. Veel erger nog vond ik het gemak waarmee de zaal vol zorgprofessionals zich als makke schapen aansloot bij de ‘Church of Coca-Cola’. "Als ik op vakantie ben drink ik altijd een glaasje cola, daar hoef ik me echt niet voor te verdedigen," sprak een aanwezige zorgprofessional. Bravo girl, Coca-Cola en consorten lachen in hun vuistje want ze zijn onderwerp van gesprek straks in jouw spreekkamer.

Ook de dagvoorzitter toonde zich een blije volgeling: "wie heeft er nog een opmerking of vraag om de ochtend positief mee af te sluiten!” Hetgeen geschiedde…

Die dagvoorzitter is advocaat, gespecialiseerd in Health, Beauty & Food Law. Ze adviseert en procedeert voor bedrijven bij de reclame code commissie en de NVWA en adviseert bedrijven over reclame-uitingen, etikettering en productintroducties. Gevalletje 'wiens brood men eet, wiens woord men spreekt'? Je zou er achterdochtig van worden.

Accreditatie
Via een medestudent kon ik op het laatste moment een toegangskaart bemachtigen voor een zeer schappelijk bedrag, inclusief royale lunch en uitzicht op een paar zebrabillen. Ik herhaal: een zeer schappelijk bedrag. Een globale rekensom van 70 betalende bezoekers, kosten van locatie en versnaperingen leert dat zo'n bijeenkomst bijna niet uit kan.

Diëtisten kunnen door deze dag te bezoeken accreditatiepunten behalen voor hun BIG-registratie. In ruil voor een paar accreditatiepunten laten zij zich de evangelie van Coca-Cola en McDo welgevallen en wie weet zien ze straks die treat die hun cliënten zichzelf gunnen wel door de vingers.

Organisator van deze dag is het onafhankelijke vaktijdschrift over voedsel, voeding en gezondheid ‘Voeding Nu’. Op de website staat een 'proclaimer' waarin ze stellen dat Voeding Nu ondanks samenwerking met partners en sponsors een onafhankelijke koers vaart.

In de onvermijdelijke goodie bag zat een ferme fles Becel met ‘3x meer omega 3 dan olijfolie!’ en een heel gezond blikje frisdrank. Die laatste valt buiten de Schijf van Vijf, maar daar hebben we het maar niet meer over.
Dit artikel afdrukken