Zoals bekend gaan Moslims en Hindoes niet gemakkelijk met elkaar om in India. De nieuwe contactcampagne van Coca-Cola kan daar een handje bij helpen, bedacht het bedrijf:



Het ziet er heel overtuigend uit. De tranen zouden je in de ogen kunnen springen van de rol die een product in onze intermenselijke relaties kan spelen.

Maar onderwijl is er nog het een en ander bij zo'n filmpje te vertellen.

Wist je dat India ook het land is dat razendsnel onderweg is naar het aantal van 100 miljoen diabetes type 2 patiënten? De jonge Nederlandse fotografe Marleen Hoftijzer legde dat gegeven in sprekende beelden vast.
De groeiende buikomvang van vele mensen in India is het gevolg van het rijker worden van het land, waardoor het McFood gaat eten en drinken. Frisdrank, waaronder, Coca-Cola is daar een van de belangrijke onderdelen van. Direct, door de suikerhoudende varianten van het product, en indirect, door de lifestyle die zelfs de suikerloze varianten met zich meebrengen.

En dan zo'n promotie in een land met een bevolking die genetisch wat meer aanleg heeft dan wij om eerst te dik en vervolgens diabeet te worden.

Wat moeten we van zo'n sociaal gezicht nou vinden?

Fotocredits: Coca-Cola
Dit artikel afdrukken