Coca-Cola betaalde alleen al in Frankrijk €8 miljoen aan gezondheidsexperts en wetenschappelijke onderzoekers om voor het bedrijf gunstiger uitkomsten te laten zien. Dat meldde afgelopen week Le Monde op basis van eigen onderzoek. Het onderzoek borduurt voort op een artikel in de New York Times uit 2015. Het bedrijf stimuleert het normaal worden van de gedachte dat dik worden niet het gevolg is van een te hoge suikerinname, maar van te weinig bewegen.
Op de dag dat Le Monde met zijn onthullingen kwam, publiceerde ook het medische vakblad BMJ een onderzoek waaruit bleek dat het mogelijk is dat Coca-Cola voor die boodschap onwelkome onderzoeksresultaten heeft laten verdwijnen. Dat zou gebeurd zijn met onderzoek dat aan openbare universiteiten in de VS en Canada is uitgevoerd.
Dat flink bewegen dik worden bestrijdt, is geen onwaarheid. Dat een te hoge suikerinname leidt tot dik worden en dat een voldoende hoog niveau van bewegen om de extra calorieën te verbranden niet eenvoudig te realiseren valt, is al evenmin een onwaarheid. Daarom draait alles in deze case om de intenties achter het presenteren van waarheden en feiten.
Le Monde - Enquête sur la science sous influence des millions de Coca-Cola
Op de dag dat Le Monde met zijn onthullingen kwam, publiceerde ook het medische vakblad BMJ een onderzoek waaruit bleek dat het mogelijk is dat Coca-Cola voor die boodschap onwelkome onderzoeksresultaten heeft laten verdwijnen. Dat zou gebeurd zijn met onderzoek dat aan openbare universiteiten in de VS en Canada is uitgevoerd.
Dat flink bewegen dik worden bestrijdt, is geen onwaarheid. Dat een te hoge suikerinname leidt tot dik worden en dat een voldoende hoog niveau van bewegen om de extra calorieën te verbranden niet eenvoudig te realiseren valt, is al evenmin een onwaarheid. Daarom draait alles in deze case om de intenties achter het presenteren van waarheden en feiten.
Emeritus Professor Fred Brouns doet een project met het NBC. De doelstelling “aantonen dat brood wel gezond is”. Google maar. Natuurlijk is hij auteur van een pro-brood artikel. Zo kan ik de professoren in Wageningen aanwijzen die nooit iets negatiefs zullen vertellen over Unilever. Onze wetenschap is ‘vervuilt’. Te veel invloed van ‘big-food’ in de agendering en uitvoering van projecten. Ik kan er boeken over schrijven.
Een ander voorbeeld. Een artikel in VoedingNU over de zegeningen van brood, geschreven door het Nederlands Bakkerij Centrum op basis van een wetenschappelijk rapport waarbij het onduidelijk is in welke mate er van belangenverstrengeling sprake is.
Met een grapje (valt onder humor Dick) wordt een kwalijke zaak soms opeens veel duidelijker.
Ik wijs de lezers erop dat reageerder Hoogendijk doorgaans grapjes maakt.
.
In Brussel ontbreekt alleen nog de shirtreclame. Naar verluid is dat alleen omdat Jean-Claude Juncker nog in onderhandeling is met Dalmore whisky en zijn opvolger Mark Rutte met Heineken.