“Ik ben trots dat we voor Fanta Orange na 4 jaar testen en het onderzoeken van 100 prototypes met verschillende suiker- en zoetstofcombinaties, een geslaagd recept hebben gevonden,” vertelt Margreet van Staalduijnen, senior brand manager Fanta. De Fanta Orange 'nieuwe stijl' bevat minder suiker, nog maar 33 kcal in plaats van 48 kcal per 100 ml en is donkerder van kleur. Nederlandse consumenten vonden de vernieuwde Fanta Orange net zo lekker als het originele versie. Dat is belangrijk voor Coca-Cola, dat de flop van zijn New Coke nog altijd met zich meedraagt.

Het frisdrankmerk Fanta bestaat sinds 1940 en is na Coca-Cola en Coca-Cola zero sugar de meest verkochte frisdrank van Coca-Cola Nederland. De originele Fanta Orange is goed voor 73% van het totale Fanta-volume, dat in 10 smaken verkrijgbaar is. De herformulering met minder suiker past in de ambitie van Coca-Cola Nederland om van nu tot 2020 de hoeveelheid calorieën te verlagen met 15%. Zo introduceerde Coca-Cola Nederland eerder al de volledig suikervrije Sprite. Het nieuwe Fanta-recept bespaart 2,2 miljoen kilo suiker per jaar.

De calorieverlaging past in de This is Forward-strategie van de Europese Coca-Cola-tak. Maar ook wereldwijd streeft Coca-Cola naar minder suiker in zijn frisdranken. Niet alleen lopen de verkopen van suikerhoudende dranken al jaren terug, ook willen consumenten niet zomaar een suikervervanger, maar gezondere alternatieven. Reden voor Coca-Cola om een prijsvraag voor gezonde suikervervangers te lanceren.
Dit artikel afdrukken