Frisdrankengigant Coca-Cola gaat vanaf volgende maand melk verkopen. Geen gewone melk, maar 'met minder suiker, meer eiwitten en lactosevrij', schrijft De Levensmiddelenkrant, en vooral: twee keer zo duur.

Fairlife: duurzaam, diervriendelijk, familiebedrijven
De melk krijgt de naam Fairlife. Volgens Sandy Douglas, senior vice-president, gaat de melk er voor zorgen dat het 'geld regent' - nadat enige tijd geïnvesteerd is in het bouwen van het merk. Douglas stelt dat de melk beter smaakt dan gewone melk en een hogere voedingswaarde heeft. Fairlife wordt gemaakt door 92 familiebedrijven - verenigd in de zuivelcooperatie Select Milk Producers - die duurzaam en diervriendelijk werken met 'hoogwaardige processen' en een 'eigen melkfilteringsproces'. Dat is andere koek dan de megamelkveehouderijen met soms wel meer dan 30.000 koeien die voor de bulk van Amerika's melk zorgen.

Premiumisering van melk
De marktintroductie van Fairlife gaat gepaard met 'ademloze' promotiematerialen die claimen dat de nieuwe melk 'melk zal brengen waar het nog nooit geweest is', schrijft The Independent. Maar het gaat dan ook om de 'premiumisering' van melk, stelt Coca-Cola.

Fotocredits: Coca-Cola
Dit artikel afdrukken