Wellicht meer dan 96
Dat ontdekten twee onderzoekers van de Boston University. Pepsi-Co publiceert, in tegenstelling tot Coca-Cola, geen lijst over hun financiering van organisaties, dus het is volgens de auteurs goed mogelijk dat het aantal van 96 een onderschatting is.
Reacties
De American Beverage Association, waar zowel PepsiCo als Coca-Cola onder vallen, reageert: “De frisdrankindustrie is betrokken bij problemen met de volksgezondheid, want ook wij willen een sterk, gezond Amerika. Zoals dit rapport duidelijk maakt ondersteunen wij organisaties die zich richten op het verbeteren van de volksgezondheid. Daar zijn we trots op.”
De American Heart Association zegt in een statement naar aanleiding van het artikel dat ze de inname van frisdrank willen verminderen en dat de betrokkenheid van een grote variatie van bedrijven in de voedings- en drankenindustrie nodig is om hun doelen te bereiken. Ook stellen zij dat ‘het duidelijk te zien is in hun werk dat onder geen enkele omstandigheid de incidentele sponsoring invloed heeft op hun onderzoeken en beleid.’
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Marjolein, je vergeet een belangrijk stukje uit het bronartikel, quoot:
"Previous studies of alcohol company sponsorship and tobacco sponsorship suggest that corporate philanthropy is a marketing tool that can be used to silence health organizations that might otherwise lobby and support public health measures against these industries," Siegel said.
En nou komt het:
For example, Save the Children, a group that supported soda taxes, dropped the effort in 2010 after receiving more than $5 million from the Coca-Cola Company and PepsiCo in 2009, the study says.
De essentie is dus dit:
The study recommends that health organizations reject sponsorship offers from soda companies and find alternative sources of funding.
Wie betaalt bepaalt, dat geldt overal, ook in Nederland. Dat maakt heel veel onderzoek en allerlei publicaties onbetrouwbaar, je moet altijd zoeken wie/wat er (evt via via) achter zit.
Tja, het geld moet ergens vandaan komen als je iets wilt 'organiseren'. De gewone mens is blij dat die zijn huur en eten kan betalen, daar zullen die miljoenen niet zo snel vandaan komen........
Dus de Amerikaanse Hartstichting zegt dat ze frisdrank gebruik willen verminderen, en dat ze daarom moeten samenwerken met machtige bedrijven die dat niet willen. En ze zeggen wel dat de sponsoring geen invloed heeft op hun beleid, maar als je naar hun adviezen kijkt dan blijken ze wel heel erg mild te zijn. Kijk bijvoorbeeld hier.
Er staat een duidelijk stukje dat mensen die één gesuikerde frisdrank per dag drinken een gemiddelde stijging hebben van bijna 30% inwendig buikvet.
Vervolgens zeggen ze dat men die drankjes moet beperken, en geven ze een maximum van 150 kcal voor mannen. Die 150 kcal komt overeen met 1 blikje cola, waarvan ze net hebben beweerd dat dit 30% extra buikvet veroorzaakt! Moet het advies dan niet zijn om gewoon helemaal te stoppen met die troep ?
Het is net alsof de stichting kankerbestrijding zegt dat roken slecht is, en dat je daarom niet meer dan 15 sigaretten per dag moet gebruiken.