Als het recht politieke kwesties moet oplossen, is er iets mis met de politiek'Geen resultaatsverplichting'
MOB, de NGO van Johan Vollenbroek, liet duidelijk van zich horen. Op het gebied van stikstof won hij net als Urgenda van Marjan Minnesma op het gebied van CO2-reducties een proces tegen de Staat bij de Hoge Raad; beide NGO's zijn daardoor bekende merken geworden. In een persbericht en brief aan minister Schouten zegt MOB dat de basis voor afspraken met de boeren van het Landbouw Collectief juridisch onhoudbaar is en bestuurlijk de voor de stikstofcrisis ingestelde Commissie Remkes buiten spel plaatst. Met andere woorden, waar is de regering mee bezig? MOB laat er geen misverstand over bestaan dat ze niet zal aarzelen juridische procedures tegen de regering te starten als die de afspraken met Dijkhuizen omarmt.
Hoewel het al op donderdag 18 december door het ministerie openbaar was gemaakt, maakte Trouw op vrijdagochtend nieuws van het proces dat het boerencollectief de regering aan de broek heeft gedaan omdat het de stikstofemissieruimte van de warme sanering van de (vooral Brabantse) varkenshouderij in eigen knip wil kunnen meetellen. Een en ander op basis van de in ontwikkeling zijnde afspraken met het boerencollectief waartegen MOB zich verzet. Volgens MOB kan het Collectief geen eigendom of te verlenen lease claimen, zoals nu op de agenda van de nog verder uit te onderhandelen afspraken staat.
Eveneens vrijdagochtend zag de Staat zich geconfronteerd met de verplichting meer CO2-emissies in Nederland te reduceren dan de regering politiek voor elkaar kan krijgen. Marjan Minnesma zegt dat de overheid nu 'aan de bak' moet en dat het niet halen van de doelen louter te wijten zal zijn aan onwil. De regering lijkt te zullen zeggen dat de overheid z'n maximale best zal doen, maar dat Urgenda geen resultaatsverplichting mag verwachten. Het PBL berekende onlangs dat Nederland ondanks het Klimaatakkoord niet in staat is om te voldoen aan de eisen die Urgenda stelt; op last van de hoogste rechter zal dat toch moeten en er moet zelfs nog een schepje bovenop. Daar komt nog bij dat een belangrijk deel van Nederlands 'duurzame' energie gebaseerd is op houtstook, een vorm van energie die MOB een doorn in het oog is en waar bovendien Urgenda zich vanaf keert.
Een vergelijk, het wezen van vreedzame politiek, wordt onmogelijk door totale polarisatieDie situatie waarin het stikstofdossier inmiddels is beland, lijkt het ook het lot van de nu gewonnen Urgenda-zaak. Vollenbroeks MOB en twee daarmee samenwerkende NGO's, waren al door de hoogste rechter in het gelijk gesteld. Het kabinet probeert de verplichtingen die uit die uitspraak voortvloeien weg te polderen, maar MOB zal daar dwars voor gaan liggen. De Urgenda-uitspraak zal vermoedelijk een soortgelijke ontwikkeling tussen politiek en NGO's gaan opleveren. Onderwijl verrechtst het Nederlandse publiek in zijn vrees besteedbaar inkomen en consumptiekracht op te moeten geven ten gunste van milieu- en klimaatmaatregelen. Over het nut daarvan wordt twijfel gezaaid door populistisch rechts; de boeren lijken er inmiddels zeker van dat stikstof geen probleem is.
Er komen verkiezingen aan, zodat effectieve, maar ingrijpende maatregelen - zoals een zware belasting op alle stikstof- en CO2-emissies veroorzakende consumptie (nagenoeg alles) en een vrijstelling van loonbelasting ter compensatie - vermeden zullen worden en rechtspopulisten het makkelijk krijgen. Die context leidt uiteindelijk tot een land dat zich volledig verstrikt in het bestuurlijke drijfzand van steeds verlammender juridische processen. Treffend is de anekdote die hoogleraar bestuursrecht Johan Polak gisteren in de NRC citeerde van een rechter die een grapje maakte over zijn zoon die een leuke baan in de politiek had gevonden: "hij is rechter geworden". Als het recht politieke kwesties moet oplossen, is er iets mis met de politiek.
Premier Rutte gaf bij Pauw aan niet te begrijpen waarom de boeren afgelopen week na de 'afspraken' met Dijkhuizen toch nog - en ditmaal zelfs nationaal en grotendeels ongecoördineerd - de straat op gingen. Waarom ze het deden is niettemin duidelijk: het vertrouwen is uit de samenleving vertrokken en daarom trekt iedereen zich terug op zijn eigen belang en groep. 'Afspraken' die namens hen onderhandeld worden, worden al niet meer serieus genomen.
Onmachtig
Minister Schouten zei het proces dat het Landbouw Collectief heeft aangespannen over het eigendom van de stikstofemissies in de varkenshouderij 'voor kennisgeving' aan te hebben genomen. Zij, Rutte en de politiek staan erbij, kijken ernaar en zijn onmachtig. Als dat zo is, hebben we nieuwe vormen van politiek nodig. Die moeten mensen de gelegenheid bieden zelf te snappen waarom ze mee zouden moeten doen aan iets dat in zowel hun eigenbelang als dat van hun buren is en dat dat een vorm van geven en nemen is. Ontwikkelen we die vormen niet, dan klapt de samenleving uit elkaar. 'Linkse' maakbaarheidsdenkers zullen blijven wijzen op juridisch vaststaande afspraken. 'Rechtse' populisten zullen gebruik maken van de angst onder volk en ondernemers voor verarming en oneerlijke verdelingen van lasten. Daardoor zal dat rechts een te groot aantal zetels bij de komende Tweede Kamer verkiezingen veroveren. Een vergelijk, het wezen van vreedzame politiek, wordt onmogelijk door de totale polarisatie tussen links- en rechtsdenkers en het verdwenen midden waarin ooit vertrouwen nog tot stand kon komen.
Wordt? Het is al een feit. Om die reden protesteerden op 16 oktober zelfs de werkgevers in een oranje hesje tegen hun VVD-premier, weliswaar nog keurig op het Malieveld.
Leg dit de boeren en de bouwers eens uit...
— Alice van Drie (@AlicevanDrie) December 20, 2019
Lelystad Airport mag door met bouw zonder natuurvergunning.https://t.co/52Tq8V6wks via @telegraaf
Op dezelfde historische dag heeft de GroenLinks gedeputeerde in Brabant een vergunning verleend voor de Amercentrale. Een biomassa centrale die ten opzichte van de huidige uitstoot 500% meer ammoniak en 150% meer stikstofoxide mag uitstoten.
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) December 20, 2019
*Waar zijn we meebezig* https://t.co/zl2hggG6ml
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De wereld?
... Portugal, Spanje, Holland, Groot Brittanië, de VS, ...
Jan Peter; Romeinen, Grieken, Venetianen, Egyptenaren, Turken, Perzen, etcetera etcetera
#49 Allereerst: zuivere democratieën hebben nooit bestaan. De etymologie van dèmos varieert van gezamenlijk beheerde landbouwgrond... in Griekenland (excl. vrouwen en slaven) tot de leugen van de Volksdemocratieën in het Oosten.
Het blijft een vaag begrip dat iedereen naar de hand kan zetten. Leven wij in Nederland in een democratie. Welnee ! We hebben zelfs nog een l*lhannes rondopen die mag claimen op basis van genetisch afkomst bij de gratie van God (godbeterehet..) onze democratische wetten te mogen bekrachtigen. Ook iets om voor naar de Hoge Raad te gaan.
Democratie is bovenal een besmet begrip.
- Je vraagstelling "kan de politiek zich weer herstellen in democratische zin?" draagt in zich al een onmogelijkheid. Omdat van een directe inspraak geen sprake is. Maar mogelijk doel je op het uniek geval van Urgenda, die, met een omweg, wel directe macht als deel van het volk wist te bewerkstelligen. Alleen.. van een echte vertegenwoordiging door 'dèmos' was absoluut geen sprake. Het was een gijzeling gebaseerd op een justitiële mogelijkheid, die niet geheel koosjer is.
- Je vraag houdt ook in dat zowel de politiek als dèmos verantwoordelijk zijn. De politiek die weer aansluiting moet vinden naar het volk, en het volk dat niet bij machte is om te sturing te geven aan de door haar gekozen (?) politieke macht. Maar kiest het volk wel ? Een voorbeeld uit de praktijk
Twee jaar gelden werd ik lid van de PvdA, omdat ik me zorgen maakte over het ontbreken van een scharnierend midden, waarvan je terecht zegt dat het verdwenen is. Mijn lidmaatschap heeft een 1 jaar geduurd. De kring Terneuzen bestaat nog steeds uit zeer gemotiveerde mensen, waar ik veel respect voor heb. Maar er is vrijwel geen contact tussen lokale leden en bestuur. Op haar beurt is er vrijwel geen contact tussen regiobestuur en provinciaal pvda-bestuur. Contact tussen de gekozen leden in PS en de lokale besturen is er ook niet. Het vorige PvdA GS-lid, waarvan ik dacht dat hij de basis ook dient te inspireren en aan hen voor het beleid verantwoording af zou leggen, heb ik nooit ontmoet of gezien. De nieuwe (in GS getolereerd..) Pvda'ster nam vrijwel geen contact met de onderliggende 'echelons'. Die kende ze ook niet, want het gebruik is dat de hoogste kaderleden meestal niet uit de onderlaag partij-carrière maken. Die worden zelfs van ‘buiten’ gevraagd en na enkele jaren gelanceerd. Ook in de regering komt het voor dat een lid van de kamer/regering snel nog lid moet worden.
Het was een schok voor Terneuzen, toen ik ze confronteerde met de het feit dat de 'gekozen' PvdA dame in GS in een zwaar gristelijk bestuur zat dat een aantal scholen vertegenwoordigt op Walcheren, en christelijk onderwijs promoot. Haar roots liggen in een typisch zwaar ‘conffesioneel’ gezin.
Een grotere afstand tussen burgers, dorps en stads politici en (getrapt) via de partij naar boven via PS en GS heb ik nooit eerder gezien. Ik laat de 2e en de 1e kamer nog buiten beschouwing.
Dit voorbeeld gaat ook op voor vrijwel alle andere partijen.
Is er in Nederland een democratie ? Of noemt men dat zo naar de tijd van nu ?
Dick, maak me eens duidelijk wat de werkelijke invloed van 'dèmos' via die genoemde lijnen naar boven ueberhaupt kan zijn ? Hoe kun je het dan herstellen ?
Wat dat betreft, had je niet verwacht.., krijgt Urgenda een grote pluim van me.
Omdat ze de zwakte van het systeem duidelijk maakt voor heel het volk, en er in slaagde een plank over het drijfzand (topic) te plaatsen.
Je vraag is zeer zinvol.
Ik kan je vraag niet beantwoorden, Dick !
Ik heb wel een idee wat moet en kan gebeuren, maar zie geen staart waar je de draak vreedzaam vast kunt grijpen.
ps. Ik maakte een spotprent Roodkapje van de laatste GS-Zeeland verkiezing. Die zowel zeer geapprecieerd als verguisd werd.....
Jos, we moeten toch wel wat lerend vermogen hebben, anders hadden we allang niet meer bestaan. Het enige wat we maar niet onder de knie krijgen is de crisis voor te zijn. Veranderen als het water niet aan de lippen staat blijft moeilijk. Ik denk dat decadentie en onverschilligheid meer een uiting is van struisvogelpolitiek of zelfverdedigingsmechanisme dan dat het een karakterfoutje is.