Het initiatief komt van George Clooney, het 'gezicht' van Nespresso. Clooney is al jaren politiek actief betrokken bij de situatie in Zuid-Soedan, een regio die verscheurd wordt door burgeroorlogen.

Volgens Clooney zijn er koffiebonen van hoge kwaliteit in de regio te vinden. Het gebied grenst aan Ethiopië, de bakermat van de koffieboon. Sinds 2011 werkt Nespresso samen met TechnoServe om de koffie-industrie hier op te bouwen. Nespresso investeert $2,6 miljoen in Zuid-Soedan, zo’n €2,3 miljoen, bericht Bloomberg.

Export
De Zuid-Soedanese koffieproductie ligt sinds 2013 op enkele tonnen per jaar. Momenteel zijn er 500 boeren aan het werk, wat in de komende tien jaar moet uitgroeien tot ruim 15.000. CEO Will Warshauer van TechnoServe: "Wij geloven erin dat koffie het tweede grote exportproduct van Zuid-Soedan kan worden, maar we moeten ons wel realiseren dat het nog in het beginstadium is en de politieke situatie kwetsbaar is."

Politieke situatie
In Zuid-Soedan loopt een twee jaar durende burgeroorlog op zijn eind. De olieproductie, het belangrijkste exportproduct van het land, is met een derde gekrompen. De ontwikkeling van het koffieproject hangt af van de lokale situatie. George Clooney gelooft in het project: “Koffieplantages creëren een vredige plek in gebieden waar de situatie onzeker en onstabiel is.”

De eerste 'limited edition' capsules met Zuid-Soedanese koffie komen in oktober in Frankrijk op de markt.

Fotocredits: Coffee Break, Jerry Lai
Dit artikel afdrukken