Het meest waardevolle ingrediënt van de cacaoboon is de cacaoboter. Bij het malen van de bonen komen nagenoeg gelijke delen boter en poeder vrij. Cacaopoeder wordt gebruikt in koekjes, ijs en chocolademelk, waar de kwaliteitseisen iets minder zijn. Voor kwaliteitschocolade heb je juist (extra) cacaoboter nodig.

Chocoladeliefhebbers zullen naar verwachting in 2013 ongeveer 7,4 miljoen ton aan chocolade consumeren, 2% meer dan vorig jaar. In 2009 aten ze wereldwijd 6,9 miljoen ton, toen was er een dip als gevolg van de crisis. De groei is voornamelijk te danken aan de toenemende welvaart in ontwikkelende economieën, zoals in Azië, schrijft Reuters.

Omdat de cacaoboter meer oplevert, komen veel malers in de verleiding juist die te verkopen. Dat leidde afgelopen jaar dan ook tot cacaopoederoverschotten en boterschaarste. Door die schaarste is de prijs van cacaoboter vergeleken met een half jaar geleden bijna verdubbeld.

Dat brengt chocoladefabrikanten in de problemen. Enerzijds omdat het 'chocoladehoogseizoen' - dat van Kerstmis en onze Sinterklaas tot Pasen (via Oud en Nieuw en Valentijnsdag) loopt - voor de deur staat. Anderzijds omdat dat markt grotendeels werkt op basis van termijncontracten. De aankoop van cacaoboter door verwerkers wordt ruim van te voren al vastgelegd. Dat betekent dat sommige fabrikanten achter het net dreigen te vissen, nu er zo weinig cacaoboter nog vrij beschikbaar is - en bovendien tegen torenhoge prijzen.

Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat de prijzen van chocolade zullen stijgen. Sommige, vooral kleinere chocolatiers hebben hun prijzen inmiddels (moeten) verhogen. Met soms wel 40 procent, zegt Richard Lee, CEO van het Singaporese Aalst Chocolate. Hij is een van de weinigen die een boekje open doet over het prijsbeleid van zijn bedrijf. De grote chocoladefabrikanten laten niets los, op Nestlé na dat zegt dat iedere prijsverhoging altijd 'the last resort' is, en Callebaut dat stelt dat prijsaanpassingen soms onvermijdelijk zijn. Praten over prijzen is taboe, maar het lijkt onvermijdelijk. 'Echte chocolade' krijgt een gouden randje.

Fotocredits: 'Expensive chocolate', uitsnede, J HC
Dit artikel afdrukken