Feit is dat de Amerikaanse president Donald Trump $505 miljard aan Chinese importen met heffingen kan belasten, terwijl China maar voor $130 miljard goederen uit de VS importeert. De over-en-weer-tellers staan na de laatste ronde op $250 miljard aan Amerikaanse kant tegen $110 miljard aan Chinese zijde.

Het FD beschrijft de opties die China nog tegen het Amerikaanse tarievengeweld in stelling kan brengen. 'Nog meer heffingen' loopt tegen de al genoemde grens aan. 'Bestaande heffingen verhogen' zou kunnen, maar tot nu toe waakt China er angstvallig voor onder de Amerikaanse heffingen te blijven om maar niet als 'agressor' gezien te worden. De 'Yuan devalueren' en 'Amerikaans schuldpapier dumpen' lijken vooral als theoretische opties geopperd te worden; in beide gevallen zou China zich in zijn eigen vingers te snijden omdat het land daarmee de eigen economie schaadt.

Maar de optie 'Amerikaanse investeringen hinderen' is wel degelijk een serieuze optie. Niet alleen raakt China daarmee een substantieel Amerikaans belang - Chinese vestigingen van Amerikaanse bedrijven zetten voor meer dan $220 miljard om in China - ook vallen zulke maatregelen minder op. Waar moet je zoal aan denken? Onaangekondigde extra controles, 'gedoe bij de douane', restrictiever worden bij het verlenen van vergunningen of een streep door een meerderheidsaandeel in joint ventures zijn voorbeelden die zich in de praktijk al laten voelen, aldus het FD.

In de VS moet Trump bovendien rekening houden met boeren die zich door Trump in hun belang aangetast voelen.
Dit artikel afdrukken