De kosten? Tussen de 150 en 600 miljoen euro. Ook rijke Oosterlingen en Russen weten het even niet meer en kopen niet.
Er worden jaarlijks zo'n 400.000 flessen gemaakt. Bij de hoogste prijs betaal je dus € 1500 per fles. Bij de laagste een kwart daarvan, € 375. En je hebt er een kasteel, toren en dik 70 hectares wijngaard bij. Da's pas kredietcrisis, want bij een prijs van zo'n € 75 per jonge fles heb je de buit al binnen in een jaar of zes.
In het andere geval doe je er 24 jaar over voor je iets begint te verdienen. En dan zijn we ook nog eens heel grof, want we hebben het nog niet over de exploitatiekosten gehad.
Duur of een koopie, zo'n chique flesje?
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wijn als statussymbool zal wel niet verdwijnen. Er is hier in de stad een wijnbar waar je een glazen kluisje kunt huren om je statuswijn in te leggen. Exclusief wijn betaal je al meer dan 1000 euro voor zo'n kluis per jaar. Je neemt je golddigervriendin of zakenrelatie mee naar deze bar en je laat dan zien dat je geld hebt. In de zaak staan honderden van die kluisjes als een soort urnenmuur. Ze zijn allemaal verhuurd, meen ik.
Ik wacht nog even tot de prijs op zijn laagst is en dan koop ik.
@pjotr, je mag er van mij ook wat anders mee doen, maar dan moet je de berekeningen wel bijstellen en er rekening mee houden dat je heel wijnminnend Frankrijk over je heen krijgt ;-).
Hoewel ik mij ook voor kan stellen dat wijnmaken een must is en op zijn Frans in het pakket zit wat je koopt. Geen 'boerengolf' dus in (hypothetisch) uitgerukte wijngaarden.
Dick, dan zie ik er maar van af.
Melige berekeningen? Ik vind ze nogal 'tastbaar'. Deze luxe boer maakt flessen die het imago vh geheel bepalen. De prijs moet dus gerelateerd worden aan die flessen. Het sommetje laat zien dat met zo'n luxe kasteel in luxe tijden alleen meer dan droog brood te verdienen is als je heel dure flessen nog duurder maakt. De hoogte vd investering gerelateerd aan de productie is volstrekt uit verhouding. In slechte tijden kun je het - als je het voor een prikkie kunt kopen - een stuk beter doen, zelfs bij afgeprijsde prijzen.
Natuurlijk is hier heel grof gerekend. De consumentenprijs is niet de volle mep die de wijnmaker krijgt. Het door Ailko beschreven mechanisme werkt in de werkelijkheid dus alleen nog maar sterker door. Daarom moeten die wijnen dus ook wel zo krankzinnig duur zijn. De prijs heeft niets te maken met de kwaliteit, maar met de financiering van de aankoop.
Ik zou deze wijn rustig laten staan. Het is een klassiek mode-artikel. Er is veel spannender voor heel en heel veel minder. De spanning van zo'n fles zit aan de buitenkant, het etiket. Niet in de wijn.
Beetje rare berekeningen, Ailko.
Was je melig?