De inrichting van Nederlandse supers leidt tot ongezond koopgedrag. De oplossing zou heel eenvoudig zijn: richt de winkel anders in. Met dat nieuws kwam het Agro Innovatienetwerk deze week.
Het is te lezen in het rapport Celebrate Food II, de opvolger van het vorig jaar verschenen Celebrate Food, waarin jonge designers hun visie mochten geven op de food retail van de toekomst. Beide rapporten zijn opmerkelijk uitgevoerd en verdienen meer aandacht. Een citaat uit de inleiding van Celebrate Food II:
De verantwoordelijkheid voor gezondheid ligt niet alleen bij politici en burgers, maar ook bij voedselproducenten, -leveranciers en -verkopers. Het is bovendien ook in hun eigen belang om in te spelen op tendensen die al langer zichtbaar zijn. Consumenten hebben steeds meer waardering voor ondernemers die gezonde, verantwoorde producten aanbieden. De markt voor biologische producten blijft groeien, anonieme massaproductie op globale schaal wekt juist weer de interesse in kleinschalige productie uit de eigen streek, fast food maakt plaats voor slow food.
Is het mogelijk een eigentijdse winkel te creëren, waar mensen voor hun plezier naartoe gaan, waar ze hun eetgewoontes spelenderwijs verrijken, waar hun zinnen worden geprikkeld?
Vorig jaar presenteerde InnovatieNetwerk het project Celebrate Food. In een kleurrijk boek vol foto’s, tekeningen en teksten, toonden ontwerpers hun visie op de ‘supermarkt van de toekomst’.
Daarin draait alles om duurzaamheid en gezondheid. De beste ideeën uit Celebrate Food werpen een nieuw licht op de dagelijkse boodschappen.
De klinische, haast geestdodende inrichting van supermarkten zou doorbroken moeten worden, en plaats moeten maken voor organic space. De winkel krijgt een natuurlijke uitstraling en stimuleert klanten tot andere, meer bewuste keuzes. Dat gaat haast vanzelf als je het gevoel hebt dat je de appels zelf plukt, de versgelegde eieren zelf raapt. Zo krijgt de bezoeker weer voeling met de natuur.
Prachtig! Maar ... is het haalbaar? Blader maar eens door het boek heen. De plaatjes zijn in ieder geval om op te vreten.
Het Innovatienetwerk heeft haast, blijkens het citaat waarmee het rapport opent: 'Eet, drink en wees vrolijk. Het kan je laatste dag zijn.' (Shakespeare)
Ik ben benieuwd.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Okee, zover was ik nog niet :-)
Petra de schetsjes en plaatjes vind je in de PDF 's onder de doorclicks bij de rapporten.
@ Dick: Ja heel theoretisch maar heel interessant - alleen ik vraag me af of het werkt. Zonder alles metéén af te willen kraken. Ik zou zo'n winkel wel eens willen zien! Zeer benieuwd naar die plaatjes dus. Doet mij denken aan een prachtige eco winkel die ik ook gezien heb, daar krijg je inderdaad weer eetplezier in plaats van geleid door de dwang je gezin te moeten voeden.
@Petra, vlgs mij spreekt hier het praktisch denkende winkelpubliek. Je zegt dus eigenlijk: leuk en lekker theoretisch, maar het staat mijlenver van de dagelijkse werkelijkheid.
Als ze in de supermarkt van de toekomst nou eens begonnen met het sorteren van pletbaar en plettend voedsel te scheiden? Dat je niet éérst langs de kwetsbare sla en kiwi's komt en dán pas langs de flessen Spa? Versgelegde eieren zelf rapen in de supermarkt?? Misschien moeten de eieren gewoon wat meer door de poep en veertjes gerold worden, daar krijgen we ook een heel bio-verantwoord gevoel van.