Het CBL, de branchevereniging van levensmiddelenverkoper, zegt in zijn al voorafgaand aan de bijeenkomst verschenen persbericht:
Vorig jaar steeg de supermarktomzet naar € 34,2 miljard. Een toename van 1,5% ten opzichte van 2012 toen de omzet € 33,7 miljard bedroeg. Dit maakt Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), vandaag bekend tijdens de CBL-haringparty. Roetert: "In het eerste kwartaal van 2014 nam de koopkracht voor het eerst in jaren toe. En ook het consumentenvertrouwen stijgt. Ik verwacht daarom dat de omzet dit jaar met ruim 1% zal stijgen. Laten we hopen dat ons land daarmee in die opwaartse spiraal terechtkomt. Want we zien dat de consument inmiddels wel erg gefocust is op prijs en aanbiedingen. Het vergt veel van onze branche om die prijsbewuste consument te verleiden en weer bereid te vinden voor kwaliteit en service een redelijke prijs te betalen."
Verder roept de CBL-voorzitter het Kabinet op om de economische groei niet in de kiem te smoren. En ook in Brussel voor onze economische belangen op te komen. Niet te veel focus op de export, maar met name ook de binnenlandse bestedingen te stimuleren. Lastenverlaging voor burgers en bedrijven en flexibiliteit op de arbeidsmarkt moet het motto zijn. Daarmee krijgen we de werkgelegenheid en de haperende motor weer aan de praat. En heb vooral ook oog voor de prijsopdrijvende effecten van accijns en btw, aldus Roetert.
Uit het tijdens de CBL-haringparty gepresenteerde onderzoek ConsumentenTrends 2014 van EFMI Business School blijkt dat door de economische crisis een verandering opgetreden is in het (voorbereidend) koopgedrag: 47% van de shoppers bekijkt vaker de folders, 58% let scherper op de prijzen en 53% op de aanbiedingen in de supermarkt. Nog eens 44% kiest vaker voor huismerken.
Verder blijkt uit ConsumentenTrends dat ruim twee derde met plezier naar de supermarkt gaat. De supermarkt krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 7,6. 60% vindt de klantvriendelijkheid voldoende (rapportcijfer 6-7) en nog eens 31% geeft een cijfer 8 of hoger. Men doet gemiddeld 26 minuten over de boodschappen. 8 van de 10 shoppers leggen meerdere supermarktbezoeken per week af. Hierbij let 37% meer dan een aantal jaren geleden op of het gekochte voedsel bijdraagt aan een goede gezondheid en denkt 35% beter na over de hoeveelheid voedsel die wordt geconsumeerd. 36% let meer dan een aantal jaren geleden op de hoeveelheid voedsel die wordt gekocht. Hoewel in mindere mate is ook het bewustzijn ten aanzien van voedselverspilling (31%), dier-/milieuvriendelijke productie (25%) en de herkomst van het voedsel (21%) toegenomen in de afgelopen jaren.
In het gemiddelde huishouden wordt 5,7 van de 7 dagen per week thuis gekookt. De gemiddelde bereidingstijd blijkt ongeveer 34 minuten te zijn. In 53% van de huishoudens wordt het kookgedrag in het weekend aangepast: een deel besteedt dan minder tijd aan de bereiding van de avondmaaltijd (22%), een ander deel juist meer (31%). 81% probeert regelmatig nieuwe recepten uit. Magazines van supermarkten zijn hiervoor de belangrijkste inspiratiebron: 45% doet hiermee met (meer dan) enige regelmaat kookideeën op.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Supermarkten vind ik vooral een uitkomst omdat ze mij tijd besparen; maar als ik tijd genoeg had zou ik het liefst gewoon rustig boodschappen doen bij de slager, de visman, de groentenboer en de bakker. Al ben ik dan duurder uit, maar ik vind er vaak betere producten.
De grootste deceptie in supermarkten vind ik het vrijwel geheel ontbreken van enige warenkennis bij het personeel; dat toont zich meestal wel behulpzaam en zeer vriendelijk, maar over de voorverpakte producten in de schappen en over de versproducten weet er vrijwel niet één een verstandig woord te zeggen. Vraag eens naar het verschil tussen Griekse en Turkse yoghurt, een biologische en een gewone komkommer, wat rondeeleieren zijn, of er ook zoutarme kaas is, sojamelk zonder suiker, en volkoren roggebrood? Geen idee hebben ze. Niet bij AH, niet bij Lidl, niet bij Aldi, niet bij Jumbo, helemaal nergens. Zelfs bij EkoPlaza kijken ze je vaak schaapachtig aan. Het verschil tussen blauwe en zwarte maanzaad? Ja de kleur natuurlijk, wordt opgemerkt. En dan blijft het verder stil.