Carrefour opent in België een afhaalpunt dat los staat van een supermarktvestiging, en meteen het 'allersnelste afhaalpunt in Europa' is. In Waterloo kan de klant zonder verder haar auto uit te hoeven de via internet bestelde boodschappen oppikken. Aan de 2 afhaalautomaten is een magazijn gekoppeld waar 'zes medewerkers binnen de negentig minuten na de bestelling de hele boodschappentas klaarzetten in een rek', schrijft RetailDetail.

De magazijnmedewerkers zijn daartoe voorzien van state-of-the-art hulpmiddelen, zoals een doordachte magazijnindeling, polsdisplays waarop de routering geplot wordt en vingerscanners om zeker te weten dat de juiste producten pakken. Zodra de klant zich bij het afhaalpunt meldt, pakken de medewerkers de klaarstaande bestelling en zetten deze in de auto.

België is, in vergelijking met Frankrijk, redelijk laat met het uitrollen van afhaalpunten. Maar volgens Carrefour-directeur Arnaud Lesne is de Belgische 'Drive-cultuur' bijzonder in die zin dat de Belgische Drive-omzet voor bijna de helft uit vers bestaat, waar dat in Frankrijk blijft steken op een derde. De medewerkers worden dan ook getraind met 'kies de verse producten uit alsof ze voor jezelf zouden zijn'. Daarbij hoort ook dat de klant bij het afhalen ook kan aangeven dat hij toch liever een andere krop sla heeft, en zelf nog zijn bestelling kan wijzigen. Afrekenen gebeurt pas als de klant tevreden is.
Dit artikel afdrukken