Terwijl veel Westerse bedrijven de blik op China gericht hebben, blijkt de Franse supermarktketen Carrefour naar Afrika te gaan. Dat meldt Bloomberg.

Carrefour gaat een samenwerking aan met CFAO, een sterk en reeds goed in Afrika verankerd distributiebedrijf dat auto's, vrachtwagens en farmaceutische producten (waaronder Viagra) door Afrika op hun plek van bestemming laat komen.

Carrefour tobt het afgelopen decennium flink. Het concern boette in aan winstgevendheid en het aandeel verloor twee derde van zijn waarde. Het bedrijf besloot recent zich te concentreren op zijn bestaande markten. Toch vindt de nieuwe baas, Georges Plassat, Afrika kennelijk te interessant om te laten lopen. Met een op partnership gebaseerde strategie speelt hij in op de tot op heden zwaar onderbediende wens van Afrikanen om goed voedsel via betrouwbare winkels te kunnen kopen.

De alliantie met CFAO, dat een aandeel van 55% van de gezamenlijke activiteiten krijgt, biedt hem geld, distributie en onroerend goed. Zo mist hij de markt niet, loopt hij weinig risico en loopt hij niet in de val van een gebrekkige distributie. Op die manier hoopt Carrefour zichzelf en Afrika te helpen en de concurrentie op het gebied van distributie de voet dwars te zetten.
De koers van CFAO wordt bepaald door Kering, de nieuwe naam van de holding PPR, beursgenoteerd maar aangestuurd door de steenrijke Bretonse familie Pinault.
Dit artikel afdrukken