Cargill, één van 's werelds grootste vier handelaren in agrarische grondstoffen, sprak zich vandaag uit over de voedselschandalen in de wereld. Het bedrijf bepleitte een onderling kliksysteem.
"Als uw bedrijf tekort schiet, gaan we er allemaal aan", zei Cargill's directeur Mark Overland gisteren in Barcelona. De paardenvleesaffaire, de fraude met biologisch eieren en de jongste veevoederschandalen hebben hun impact op de hele sector. Anders dan de supermarkten die het liefst zware boetes zien als hun leveranciers de wet overtreden, ziet Overland het zo: "We hebben er allemaal last van. Het imago van de hele industrie wordt erdoor beïnvloed. We moeten als bedrijfstak elkaar controleren ('to police each other') en elkaar helpen om te garanderen dat nergens meer voedselveiligheidsschandalen optreden."
In kant-en-klare Lasagna-maaltijden werd begin dit jaar voor het eerst product ongedeclareerd paardenvlees gevonden. In Frankrijk ging deze week het lasagna-maaltijden producerende bedrijf Fraisnor failliet. Niet omdat er paardenvlees in zijn maaltijden werd gevonden, maar omdat lasagna-maaltijden niet meer vertrouwd worden en de omzet stokte.
Wie nog niet wist dat de paardenvleesaffaire en andere schandalen de voedingsmiddelenindustrie alle redenen doet zien om de hand in eigen boezem steken, weet het nu.
Fotocredits: "Corporate Person" Cargill, Inc. Under Arrest on Anniversary of Citizen's United, uitsnede, Rainforest Action Network
Dit artikel afdrukken
In kant-en-klare Lasagna-maaltijden werd begin dit jaar voor het eerst product ongedeclareerd paardenvlees gevonden. In Frankrijk ging deze week het lasagna-maaltijden producerende bedrijf Fraisnor failliet. Niet omdat er paardenvlees in zijn maaltijden werd gevonden, maar omdat lasagna-maaltijden niet meer vertrouwd worden en de omzet stokte.
Wie nog niet wist dat de paardenvleesaffaire en andere schandalen de voedingsmiddelenindustrie alle redenen doet zien om de hand in eigen boezem steken, weet het nu.
Fotocredits: "Corporate Person" Cargill, Inc. Under Arrest on Anniversary of Citizen's United, uitsnede, Rainforest Action Network
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zou het misschien helpen als een SDA, NVWA, WUR, GD, KNMvD, Parlement, onafhankelijk clubs waarvan wij hopen en verwachten dat ze "zonder last en/of ruggespraak" adviseren en handelen, een register a la LHV zouden invoeren?
Dick, ons financiele systeem draait (met fractioneel bankieren en positieve rente) als een stoelendans. Onverbiddelijke stoelenwegnemers maken het de stoelendansers allengs moeilijker. Ooit het gedrag van kinderen gezien bij de laatste stoel?
Er is een vaak een diepere oorzaak van thumbing, aanlengen en versnijden dan alleen maar crimineel gedrag, zolang we die niet begrijpen duwen we problemen van hot naar her.
Belderbos, of het nu 5 of 10% is, ik probeer aan te geven waarom een voedselproducent al dan niet voorstander van transparantie zou zijn. Als ik producent zou zijn, zou ik nu denken dat ik meer te verliezen heb bij transparantie dan te winnen.
Duidelijk, Veerman.
De sector kiest ervoor stil te zitten nu ze geschoren wordt, in de hoop dat de storm snel overwaait. En intussen stilletjes nóg harder lobbyen in Haagse en Brusselse achterkamertjes.
Taskforces, voornamelijk bemand door slagers die hun eigen vlees weer keuren.
En ik denk dat het intussen heel wat meer dan 5% van de consumenten wél interesseert waar hun eten vandaan komt, Henric.
Niks transparantie. Een CBL en AH kiezen voor de slachtofferrol ipv. de hand in eigen boezem te steken.
Niks "remoraliseren" a la Tesco.
Noordkoreaans schuttersputjes bemannen, volharden in standpunten, en a la Fresco en Dijkhuizen wél roeptoeteren, maar echte inhoudelijke discussie mijden.
Niet reageren op argumenten van opponenten. Ze zelfs negeren en disqualificeren.
Ik vraag me af of terugwinnen van vertrouwen op die manier ooit gaat lukken.
Wie zit er nu echt op transparantie te wachten? Niet die 95% van de consumenten die het geen fluit interesseert waar hun eten vandaan komt. Het hysterische deel van de critici wil wel transparantie, om vervolgens zich uit te leven in wilde theorieën en nieuwe samenzweringen en doofpotten te beschrijven.
Een groot deel van de journalisten wil alleen transparantie als er wat over te berichten valt, en dat is er niet als alles klopt. Nou vooruit, een deel van het zeer bewuste, Foodloglezende publiek is oprecht geïnteresseerd in de herkomst van hun eten. Die doe je een plezier met transparantie. Maar ja, moet je je daarom zo druk maken als producent?