Begin dit jaar publiceerde Canada de nieuwe, verbeterde Food Guide. Het moet Canadezen onder meer aanzetten tot het eten van onbewerkt voedsel. De Universiteit van Guelph en Dalhousie Universiteit onderzochten de bekendheid, begrip, betaalbaarheid en belemmeringen van de nieuwe richtlijnen.

De onderzoekers ontdekten een probleempje. Voor advies blijken Canadezen meer op hun omgeving en beroemdheden te vertrouwen. De nieuwe richtlijnen voor gezonde voeding interesseren hen niet zo, schrijft Treehugger.

Toch kent 91% van de Canadezen de Voedselgids; 74% is ervan op de hoogte dat de regering onlangs een nieuwe versie publiceerde. Maar voor voedingsadvies wendt 20% zich liever tot familie en vrienden. Daarna komen algemeen onderzoek (19%), sociale media (11%), kookboeken en tijdschriften (10%), tv-programma’s en documentaires (8%).

De officiële Food Guide blijft steken op 8%. In de top 10 ontdekten de onderzoekers gezondheidsprofessionals, winkels, beroemdheden en voedingsbedrijven. Babyboomers blijken het meest te vertrouwen op kookboeken en tijdschriften. De wat jongere generatie, de generatie Z en millennials, kijken voor advies naar beroemdheden als Gwyneth Paltrow, foodbloggers en sociale media.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 27% van de Canadezen vindt dat het advies van de richtlijnen te duur is. De onderzoekers berekenden niettemin dat Canadezen gemiddeld 6,8% kunnen besparen op hun jaarlijkse voedselkosten als ze de aanbevelingen goed volgen. Verder vonden de ondervraagden het advies niet lekker (20%) en niet voldoen aan hun persoonlijke dieetbehoeften (10%) of te veel tijd kosten om klaar te maken (10%).

Onderzoeker Simon Somogyi vindt het geen verloren zaak. “Het betekent alleen dat we de informatie in de gids op verschillende manieren moeten communiceren. Als we willen dat bijvoorbeeld millennials en generatie Z de informatie gebruiken, dan moeten we het op sociale media zetten”, aldus Somogyi.

Fotocredits: 'Canadian Food Guide', food-guide.canada.ca
Dit artikel afdrukken