Brian Wansink, directeur van het Cornell Food and Brand Lab en auteur van Slim By Design: Mindless Eating Solutions for Every Life, analyseerde met een team onderzoekers 112 onderzoeken naar gezond eetgedrag. Ze kwamen er achter dat de meeste gezonde eters dat doen omdat ze eigenlijk niet na hoeven te denken. Ze eten gezond omdat het ze als makkelijk, aantrekkelijk of normaal aangeboden wordt. Denk aan het fruit op de fruitschaal: het is makkelijk, aantrekkelijk en normaal daar iets van te pakken - in tegenstelling tot fruit dat in de koelkast ligt.

Makkelijker, aantrekkelijker en normaler: succes verzekerd
Uit het onderzoek bleek dat succesvolle ingrepen om mensen gezonder te laten eten, met elkaar gemeen hadden dat de gezonde keus er 'makkelijker, aantrekkelijker en normaler' door werd.

Gemakkelijker kon zowel fysiek als cognitief ervaren worden. Bij de aantrekkelijkheid ging het om zowel relatieve als absolute aantrekkelijkheid. Voor normaler kon het zowel de feitelijke ervaring als de perceptie betreffen.
Fruit naast de kassa, extra aandacht voor gezonde gerechten op het menu (met toelichting door de serveerster) of simpelweg meer ruimte in de koeling (ten koste van ongezondere producten) en het wordt 'makkelijk, aantrekkelijk en normaal' om de ongezonde items te laten staan. Eigenlijk hoef je niet eens bewust te kiezen. Omdat de ongezonde producten uit het zicht raken en moeilijker toegankelijk worden, denk je er minder snel aan ze te nemen.

Weg van chocolademelk
"Met deze drie principes kan een eindeloze reeks veranderingen in gang gezet worden om mensen - onszelf inbegrepen - gezonder te laten eten", zegt Wansink op MedicalNewsToday. Hij geeft het voorbeeld hoe scholen kinderen zouden kunnen overhalen hun chocolademelk in te ruilen voor gewone melk (volgens sommigen een hopeloze onderneming). Gewone melk pakken kinderen vanzelf als het vooraan in de koeling staat, aantrekkelijker in z'n fraaie verpakking en het grootste deel van het aanbod uit gewone melk bestaat. Dan wordt het normaal. Volgens Wansink leidden dit soort veranderingen tot een verhoging van de gewone melkconsumptie in scholen met 30 tot 60%. Er is dus bewijs dat de aanpak werkt.

Het onderzoek is verschenen in Psychology and Marketing.

Fotocredits: 'School Milk in Germany', TetraPak
Dit artikel afdrukken