Daar was ik toch zomaar in Haarlem op de Week van de Smaak. Er naar toe gelokt door een mailtje van Biet & Boon naar aanleiding van mijn interview met Groente en Fruit Magazine. Mooi initiatief van die mensen. En Willem en Drees zouden er staan. Een goede gelegenheid om ook deze ondernemers weer eens te zien.

In de prachtige Lichtfabriek speelde het Fabulous Food festival zich af. Veel kleine standjes met kleine ondernemers met een passie. Voor bier (Jopen Bier), voor chocola (Love Choc Raw Chocolate), voor hartige taarten (Pieman). Veel te veel om op te noemen. Alles werd gekenmerkt door passie, vakmanschap, oogcontact. U weet wel, je weet van wie je koopt. Sterker nog hij of zij staat voor je.

En dan sta je ineens voor bijna de grootste stand. Die van Campina. Het logo schreeuwt je tegemoet. Een aantal aluminiumbakken met wat ijs. Daarin boerenland karnemelk, melk, yoghurt en drinkyoghurt. Waaronder de NIEUWE frambozen drinkyoghurt. Op de achtergrond een groot tv scherm met beelden van boeren en koeien. Het enige in de stand dat je aan het boerenland doet denken. De stand wordt bemand door twee, best aardige promotiemeisjes. Uiteraard krijg ik een refundbon als ik twee pakken haal. ‘Proef de natuur’.

Ik denk, Campina, wat doen jullie hier? Wat proberen jullie me nou te vertellen? Als het is dat je dichtbij de natuur en je boeren staat is het wat mager. Sterker nog het maakt eerder duidelijk dat de afstand groot is. Hoeveel leuke boerenland commercials je ook maakt, hoe mooi het design op de verpakking is, hoe vaak je zegt ‘Heerlijk, eerlijk en 100% natuurlijk’. Het lijken niet meer dan woorden, meedeinend op een trend. Ik wil graag gedrag zien. Zien dat je het meent, voelen dat je het meent. Ik wil jullie zien, geen promotiemeisjes. Ik wil ontwikkelingen zien, geen melkpakken met smaakjesBen ik een Campina basher? Nee ik denk het niet. Ik vind Campina best een mooi bedrijf die zich van de ene fusie naar de andere worstelt om zich staande te houden. Maar het is zo’n verschil met wat ik aan passie en gedrevenheid op het Fabulous Food festival nog meer zag. Dat was allemaal redelijk authentiek. Dit was marketing. Marketing die we niet meer geloven. ‘Kom laten we dat festival sponsoren, dan straalt er misschien iets van passie en authenticiteit op ons af’ zal er gezegd zijn in de marketingkamers. Ik weet niet eens of jullie sponsors waren.
Het komt allemaal een beetje arrogant over, alsof we het niet door hebben, alsof je me alles wijs kan maken. Maar misschien was het niet eens arrogant. Maar gewoon erg gemakzuchtig. Grote stappen, snel thuis. Terwijl het om kleine en gemeende stappen gaat. Campina toch! De consument verdient beter. Maak er volgend jaar eens iets echts van.



Jan Peter van Doorn
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken