In de prachtige Lichtfabriek speelde het Fabulous Food festival zich af. Veel kleine standjes met kleine ondernemers met een passie. Voor bier (Jopen Bier), voor chocola (Love Choc Raw Chocolate), voor hartige taarten (Pieman). Veel te veel om op te noemen. Alles werd gekenmerkt door passie, vakmanschap, oogcontact. U weet wel, je weet van wie je koopt. Sterker nog hij of zij staat voor je.
En dan sta je ineens voor bijna de grootste stand. Die van Campina. Het logo schreeuwt je tegemoet. Een aantal aluminiumbakken met wat ijs. Daarin boerenland karnemelk, melk, yoghurt en drinkyoghurt. Waaronder de NIEUWE frambozen drinkyoghurt. Op de achtergrond een groot tv scherm met beelden van boeren en koeien. Het enige in de stand dat je aan het boerenland doet denken. De stand wordt bemand door twee, best aardige promotiemeisjes. Uiteraard krijg ik een refundbon als ik twee pakken haal. ‘Proef de natuur’.
Ik denk, Campina, wat doen jullie hier? Wat proberen jullie me nou te vertellen? Als het is dat je dichtbij de natuur en je boeren staat is het wat mager. Sterker nog het maakt eerder duidelijk dat de afstand groot is. Hoeveel leuke boerenland commercials je ook maakt, hoe mooi het design op de verpakking is, hoe vaak je zegt ‘Heerlijk, eerlijk en 100% natuurlijk’. Het lijken niet meer dan woorden, meedeinend op een trend. Ik wil graag gedrag zien. Zien dat je het meent, voelen dat je het meent. Ik wil jullie zien, geen promotiemeisjes. Ik wil ontwikkelingen zien, geen melkpakken met smaakjes
Het komt allemaal een beetje arrogant over, alsof we het niet door hebben, alsof je me alles wijs kan maken. Maar misschien was het niet eens arrogant. Maar gewoon erg gemakzuchtig. Grote stappen, snel thuis. Terwijl het om kleine en gemeende stappen gaat. Campina toch! De consument verdient beter. Maak er volgend jaar eens iets echts van.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@veelkantie. Een beetje rare redenatie volg je; als je een ideaal voor ogen hebt als je een bedrijf wilt runnen dan ben je meteen naïef in de bedrijfsvoering. Het zal best wel gecombineerd voorkomen, idealistisch & naief, en misschien wel vaak, maar om nu alle initiatieven zo af te serveren gaat mij veel te ver. En verder, je bent in mijn ogen pas echt naief als je denkt een verhaal te vertellen naar de klant dat niet klopt. Een "ondernemer" die zijn klant op zo'n manier niet serieus neemt zal snel verdwijnen. Je buurtwinkels vind ik al een stuk minder sympathiek...
Waarom niet? mensen gunnen je het wel als het onderbouwd is.
http://www.glashelderwijn.nl/index.php
Correctie:
99% van wat men claimt berust op niets anders dan op het inspelen OP DE ANGSTEN EN IDEALEN van de wannabe ‘gutmensch’ waarvan het hart net even iets linkser lijkt te zitten dan van de gemiddelde ‘jan met de pet’.
Ik moet toch iets minder snel typen ;)
@Jan Peter van Doorn
Blijf nou maar dromen dat het gros van de klanten zo intelligent en snugger is. Drie keer raden waarom het op kleine schaal boeren, telen en karnen een nichemarkt is en ook altijd zal blijven…
Ik kan er zo uit het koppie al een paar noemen waarom je er mij niet snel zult vinden. 1. De arrogantie van het zich moreel boven de markt en het 'gepeupel' verheven voelen, 2. de prijsstelling (25% plus), 3. Het productieproces dat veel minder tot niet professioneel is, 4. De producten voegen qua gezondheid, qua milieu, qua smaak en qua beleving niets toe dan slechts een kunstmatig imago van 'natuurlijk', 'biologisch' en 'milieu' dan wel 'diervriendelijk', enzovoort.
En als een klant mijn toko niet lust dan heeft hij/ zij nog altijd de keuze uit de legio toko's waar hij/ zij niet alleen een nummer is, maar ook als zodanig behandeld zal worden. Het is een vrije wereld.
@Boy Griffioen
Definieer 'transparant'. Weer zo'n marketing kreet dat niets toevoegt. Of heb jij een affiche met de marges per product in de toko hangen? Of met de maandelijkse hoeveelheid afval(water) dat je produceert? Of wat jouw persoonlijk inkomen is die je verdient aan jouw activiteiten? Enzovoort.
Kijk beste Boy, je hebt 'liegen' en je hebt 'liegen'. En wat mij betreft zijn de zogenaamde 'milieu, dier, mens en gezondheidsvriendelijke' ondernemers de grootste 'leugenaars'. Niet in de laatste plaats omdat er in de regel niets klopt van hetgeen men claimt. 99% van wat men claimt berust op niets anders dan op het inspelen van de wannabe 'gutmensch' waarvan het hart net even iets linkser lijkt te zitten dan van de gemiddelde 'jan met de pet'.
Ik merk bij mezelf dat ik altijd het naadje van de kous wil weten. Als ik in reclame uitingen een tegenstelling zie met wat ik weet dan voel ik mij genaaid en koop ik het product niet. Bertolli en biologische soep in zak van unox schieten mij zo te binnen.
Dus bij mijn toko wil ik dat het transparant is. Maar voor de andere benadering is financieel gezien waarschijnlijk ook wel wat te zeggen. Maar niet van mijn centen ;-)