Keurig introduceerde in 1998 een nieuwe manier van koffiezetten in de VS. Vers gezet, per kop, in diverse smaken. In plaats van in 'pads' verpakt Keurig de koffie in de zogenaamde K-cups. Dat zijn luchtdichte plastic houders met daarin een filter en gemalen koffie., ze lijken een beetje op Nespresso cups maar dan voor koffie. De K-cup wordt bovenaan aangeprikt, er loopt een hoeveelheid heet water over de koffie, een filter houdt de prut tegen en via het afvoerslangetje dat onderin de K-cup geprikt wordt, vult zich een kop versgezette koffie.

Eerst kwam Keurig met koffie in verschillende varianten. Daarna volgende andere dranken, want je kunt natuurlijk via hetzelfde principe ook prima thee zetten of warme chocolademelk maken. Dat kan zelfs met de Senseo. In de VS zijn er inmiddels al bijna 300 verschillende K-cups te koop - niet alleen van Keurig-eigenaar Green Mountain Coffee Roasters, maar ook van Lavazza, Starbucks, Celestial Seasonings en Dunkin' Donuts en nog veel meer anderen. Iedereen pikt zijn graantje mee van de machines voor K-cups die Amerirkanen in huis hebben en die als vending machines naast het blikjesapparaat en de snoepmachine staan.

Op diezelfde K-cups heeft nu ook Amerika's bekende soep in blikmaker Campbell een oogje laten vallen. Volgens sommigen is het een meesterzet. Volgens anderen is het een recept voor mislukking. FoodNavigator zet een aantal argumenten op een rijtje.

Vóór de nieuwe soep pleiten:
- het 'gat in de markt' voor een snack die geen snack is en mensen geen schuldgevoel bezorgt
- de kwaliteitsverwachting die 'fresh brewed' soep oproept
- het gemak van een snelle kop soep
- het vertrouwen in het kwaliteitsimago van Campbell en Keurig
- de ontsluiting van de kantoren- en bedrijvenmarkt voor soepfabrikant Campbell

Als het concept aanslaat, kan het een 'game changer' worden.

Maar er zijn veel vraagtekens. Praktische, zoals: smaakt mijn soep niet naar koffie of ruikt mijn thee naar bouillon? Psychologische: zal de consument zich wel laten overtuigen door een zakje gedroogde groenten en noedels en een K-cup bouillon? Slaagt Campbell erin de verwachtingen van consumenten te managen? Kwalitatieve: kan Campbell de 'versgetrokken' suggestie wel waarmaken? Is de soep echt kwalitatief beter dan andere kant-en-klare soep zoals Cup-a-Soup? En niet te vergeten: economische: wordt de prijs geen obstakel?

De tijd - en social media - zal het leren. Campbell K-cups zijn in de VS vanaf 2014 te koop.

Het is alsof Unox met zijn bliksoep zegt dat het voortaan net zo lekker èn nog veel gemakkelijker en lekkerder dan Cup-a-Soup uit je Senseo komt.

Zou Cup-a-Soup al eens met Philips gesproken hebben? Straks doet Campbell het.

Fotocredits: Stefan Georgi
Dit artikel afdrukken