Goed zichtbaar vermelden hoeveel calorieën in een burger of portie frietjes zitten maakt geen verschil voor het aankoopgedrag van klanten in fastfoodrestaurants. In de VS is vermelding van de calorieën verplicht voor restaurantketens met meer dan 20 vestigingen. Daartoe verplicht de Affordable Care Act in Philadelphia die begin dit jaar werd doorgevoerd.

Onderzoekers bevroegen en filmden voor en na de invoering meer dan 2000 klanten bij hun keuzes en maaltijden. Helaas blijkt de maatregel niets uit te halen. Slechts 10% van de klanten zegt dat het zijn koopgedrag beïnvloedt.

Een groot deel van de klanten merkt de calorievermeldingen niet eens op. Dat geldt voor tweederde van de McDonaldsklanten; 49% van de Burger Kingklanten kijkt er overheen. Lager opgeleiden besteedden er de minste aandacht aan. Klanten gingen ook niet minder vaak naar fastfoodrestaurants - nog steeds meer dan 5 keer per week. Ook bleek de calorievermelding niet te helpen om het aantal genuttigde calorieën terug te dringen - al zei die 10% van wel. Dat meldt AFN.
Dit artikel afdrukken