Vandaag: Maudie van den Broek over het product van Callowfit, gezondere sauzen die toegankelijk zijn voor iedereen zonder concessies te doen aan smaak.
Onze drive is het maken van gezondere sauzen voor iedereen, zonder concessies te doen aan smaakWant hoe mooi zou het zijn; smakelijke sauzen, maar dan zonder toegevoegde suikers en vetten, caloriearm en vrij van lactose, gluten en dierlijke ingrediënten.
Callowfit is onderdeel van de Driessen Group of Companies, een familiebedrijf dat al 92 jaar bestaat en zich met name richt op de ontwikkeling en de productie van voedingshalffabricaten en eindproducten. We maken onder meer broodverbeteraar, flavours voor de drankenindustrie, texturen voor veganistisch vlees, de krokante buitenkant voor (oven)snacks, kruidenmixen voor op chips en snacks en proteïneblends voor de sportindustrie. Gedreven door onze liefde voor smaak hebben we een reeks bijzondere sauzen ontwikkeld. Callowfit was geboren.
Callowfit richtte zich aanvankelijk op sporters en atleten. Vanuit daar is de bal verder gaan rollen. Het bedrijf zag al snel dat de producten niet alleen voor sporters geschikt zijn. “Onze drive is het maken van gezondere sauzen voor iedereen, zonder concessies te doen aan smaak. Wil je iedereen bereiken, dan moet je product wel in de retail verkrijgbaar zijn,” vertelt Piet Driessen, mede-eigenaar van de Driessen Group of Companies en CEO van Callowfit.
In sommige landen nemen zij zelfs complete schappen in beslagBuitenlandse successen
In 2016 kwam het bedrijf voor het eerst in contact met de Duitse retail. Het merk belandde daar met zes verschillende smaken op het schap. Na Duitsland volgden vele andere landen. Inmiddels liggen de sauzen van Callowfit in maar liefst veertig landen bij speciaalzaken en verschillende retailers in de schappen.
Niet alleen in Europa zijn de producten populair. Ook in het Midden-Oosten zijn de producten van Callowfit te vinden. In sommige landen nemen zij zelfs complete schappen in beslag. “In het Midden-Oosten is een beweging op gang gekomen waarbij gezonde voeding een belangrijke rol speelt. Een Nederlands product, met alle USP's zoals wij die hebben, ziet men echt als een premium product. Daarom zijn onze sauzen daar zo populair,” vertelt Driessen trots.
Nederlandse retail
Callowfit richt zich echter niet alleen op de buitenlandse markt. Integendeel, het heeft ook een sterke focus op Nederland. Naast het belang van een sterke aanwezigheid in het thuisland is er gewoonweg ook veel vraag naar de producten van Callowfit. Het is daarom belangrijk dat de producten in de supermarkt te koop zijn, zodat ze voor alle consumenten makkelijk toegankelijk zijn.
Op dit moment worden de sauzen van Callowfit verkocht bij ondernemers en franchisers van verschillende supermarktformules. Daarnaast zijn de producten van Callowfit sinds afgelopen maart opgenomen door Jumbo; de sauzen liggen in ruim 250 winkels van de formule.
Doorgaans zijn zij te vinden in het sauzenschap. Bij sommige franchise-supermarkten staat het product nog in displays. Het doel is natuurlijk om een vaste plek op het supermarktschap te krijgen.
Smaak, smaakontwikkeling en kwaliteit staan bij Callowfit te allen tijde vooropHet geheim van Callowfit
Callowfit is succesvol in het buitenland en een aanjager van de sauzencategorie in Nederland. Wat is nu eigenlijk precies het geheim? “Als bedrijf en als merk hebben we alles in huis”, aldus Driessen. “We ontwikkelen onze sauzen zelf en houden de productie in eigen hand. Binnen de groep hebben we een eigen flavourhuis, waardoor we onze eigen aroma's kunnen ontwikkelen. Onze sauzen zijn daardoor uniek als het gaat om smaak. Verder hebben we een uitgebreide R&D- en QA-afdeling die alles nauwlettend in de gaten houden op het gebied van wet- en regelgeving. Allerlei ontwikkelingen hebben invloed op onze producten. Denk aan nieuwe wetgeving rondom de Nutri-Score en het behoud van grondstoffen en ingrediënten. Daarom is een product continu in ontwikkeling, met als doel om het steeds beter te maken.”
Smaak, smaakontwikkeling en kwaliteit staan bij Callowfit te allen tijde voorop. De producten van Callowfit zijn vetvrij, suikervrij, vegan, caloriearm en vrij van lactose, gluten en dierlijke ingrediënten. Daarnaast heeft het bedrijf oog voor de look & feel van de producten. Het ontwikkelt alleen producten onder het eigen Callowfit-merk en maakt geen private labels, waardoor de producten uniek zijn.
Voor iedereen toegankelijk
Bij Callowfit zijn ze van mening dat iedereen moet kunnen genieten van hun sauzen. Consumenten besteden de laatste jaren steeds meer aandacht aan hun gezondheid en ‘bewuster en gezonder eten’ wordt belangrijker. Daarom richt het bedrijf zich niet zozeer op een specifieke doelgroep, maar wil het haar sauzen voor iedereen toegankelijk maken. Dit kan ook, omdat de producten vegan, gluten- en lactosevrij zijn. Om de producten toegankelijk te maken, staan de producten bij voorkeur op het ‘normale’ sauzenschap. Dus niet bij de BIO-, vegan of sportproducten.
Ambities en plannen
Callowfit heeft met haar producten absoluut een nieuw segment aan het sauzenlandschap toegevoegd. Als frontrunner blijven we voortdurend innoveren en ontwikkelen. Samen met de supermarkten willen we het concept van het bewust en gezond eten verder uitrollen. Daarnaast ligt onze focus op het verder verduurzamen van onze producten en productiefaciliteiten.

Verdient deze nominatie jouw stem? Ga naar de stemwebsite en kies daar jouw favorieten.
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Weer een baggerproduct dat als zogenaamd gezond aan echt gezond 0,0 bijdraagt. 0% vet (goed vet niets mis mee) dus dan maar cellulosegom er voor in de plaats. Website overtreedt de cookiekeuze. Alles in de Engelse taal waar – arme ik met alleen OL school 2 keer zittenblijven – geen kant mee op kan, terwijl ze ‘een sterke focus op Nederland hebben’ . . .
Ik was benieuwd naar de ingrediënten. Bij Jumbo de Fancy Garlic variant opgezocht. Dit is resultaat: Water, gemodificeerd zetmeel, azijn, inuline, maltodextrine, verdikkingsmiddelen: cellulosegom, guarpitmeel, xanthaangom, zout, knoflookpoeder (1,5%), knoflook (1,4%), aardappel eiwit, citrusvezels, natuurlijk knoflookaroma, kruiden, specerijen, voedingszuur: melkzuur, zuurteregelaar: natriumsulfaten, conserveermiddel: kaliumsorbaat, aroma, zoetstof: sucralose
raapzaadolie.
Categorie ultra-bewerkt? En bijna 4 euro voor 300 ml
Maak ik liever mijn eigen saus.
Ik snap werkelijk niet dat zo'n product genomineerd is