Zaden- én bestrijdingsmiddelenfabrikant Syngenta lanceerde de crowdfunding-actie 'Burgers voor Bijen'. Burgers kunnen hierbij meters akkerrand adopteren. Die akkerrand wordt dan ingezaaid met voor bijen aantrekkelijke bloemen (gesponsord door Syngenta). Tot nu toe hebben zich 43 boeren gemeld, die hun akkerranden wel willen laten bloeien ten gunste van de bijen. Hoeveel meter er in totaal al geadopteerd is, meldt Boerderij niet.

Dit weekend werd een tweede bijeninitiatief bekend gemaakt: Pim Lemmers (huisimker van Vroege Vogels) en Greenpeace roepen iedereen op 'mee te doen aan de grote inzaaiactie Zoemend Nederland'. Daar zijn geen sponsoren, adoptieouders of minderproducerende boeren voor nodig, want 'iedereen kan meehelpen om braakliggende terreinen te veranderen in bloemrijke landschappen, aldus de initiatiefnemers in een persbericht.

De voortgang van Zoemend Nederland is te volgen op www.zoemendnederland.nl. Daarop kunnen mensen gewoon met een bloemetje aangeven waar ze wat hebben gezaaid.
Dit artikel afdrukken