Vorig jaar rond deze tijd voerde AH een grote promotiecampagne rondom zijn nieuwe budgetmerk, AH Basic. De Levensmiddelenkrant ging toen op prijsvergelijkingsonderzoek uit en stelde vast dat de consument voor een boodschappenmandje met 18 budgetproducten bij AH verreweg het goedkoopst uit was: €19,76. Zelfs Lidl was duurder. Daar rekende diezelfde consument voor vergelijkbare producten €22,66 af.

Forse prijsstijgingen budgetmerken
Dit jaar heeft De Levensmiddelenkrant het onderzoek herhaald. Daaruit bleek dat AH de prijzen van zijn budgetmerk met maar liefst 13% heeft verhoogd. Lidl verhoogde zijn prijzen gemiddeld met 9,4%. Dirk, vorig jaar nog 4,5% duurder dan AH Basic, verhoogde de prijzen dit jaar met 9% en wist de 'prijsafstand' terug te brengen tot 0,8%. De prijsafstand tussen AH Basic en Lidl is nog altijd 11,1% - waarbij Lidl dus duurder is.

Grondstofprijzen doorberekend aan consumenten
Volgens hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot zijn de prijsverhogingen "het gevolg van duurdere grondstofprijzen, want die bepalen bij budgetmerken voor een groot deel de prijs. En als je je marge op peil wilt houden, dan tikt dat een op een door in de consumentenprijs”, citeert De Levensmiddelenkrant.

Volgens Mathijs Deguelle (ABN AMRO) is de prijsverhoging een 'positieve ontwikkeling'. Het laat zien dat de supermarkten elkaar nauwlettend in de gaten houden in een zogeheten 'koude prijzenoorlog', waarin de grondstoffenmarkten feitelijk de consumentenprijzen bepalen en er geen ruimte is voor een eigen prijsbeleid door de diverse supermarkten. "Ze zijn er met z'n allen ingedoken, nu moeten ze er ook met z'n allen weer uitkomen", zegt Deguelle. Daarmee geeft hij aan blij te zijn dat zijn klanten hun onderlinge prijzenoorlog lijken te hebben uitgebodemd en niet hun volledige marge prijsgeven aan consumenten.

Fotocredits: logo AH Basic, creatie.nl
Dit artikel afdrukken