Dat meldt Distrifood, op basis van een rapport door marktonderzoeker IRI.

Lidl zag het afgelopen jaar zijn broodomzet (aan dagvers groot- en kleinbrood) met € 7,4 miljoen groeien. De omzetgroei in brood van alle servicesupermarkten bij elkaar opgeteld kwam uit op € 4,5 miljoen. Ook in afbakbrood groeide Lidl, met € 4,7 miljoen. In dit segment zagen de supers met een breed assortiment - zoals Plus, AH en Jumbo - hun omzet juist met € 2,9 miljoen dalen.

Investeringen lonen
Lidl heeft de afgelopen jaren miljoenen geïnvesteerd in bake-off-bakkerijen in zijn winkels waar het verse kleinbrood verlokkelijk uitgestald is. "Er vindt momenteel een heel duidelijke verschuiving in broodverkoop plaats van servicesupermarkten naar Lidl", constateert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI Nederland, dan ook.

Nederlanders eten minder brood
Het is een opvallende ontwikkeling. Het volume aan brood in Nederland staat namelijk wel onder druk. "Onder invloed van boeken als Broodbuik en De Voedselzandloper, die uitleggen waarom de mens tarwe zou moeten mijden, wordt er in totaliteit minder brood gekocht. Ongeveer een kwart van de consumenten kent genoemde boeken en 30 procent van hen eet daadwerkelijk minder brood, becijferde GfK al eens. Het geconsumeerde broodvolume per persoon was eind 2014 met bijna 5 kilo gedaald ten opzichte van 2009", meldt Distrifood.

'Broodvervangers'
Die dalende trend is in 2013 ingezet. Consumenten blijken in toenemende mate voor 'broodvervangers' te kiezen, dat zijn in de definitie van IRI roggebrood, beschuit, crackers, cereals, deeg/meel en broodmixen. De servicesupermarkten zagen hun omzet in deze categorie met € 20,1 miljoen stijgen. Lidl pikte met € 1,4 miljoen ook hier een graantje mee.

Fotocredits: Croissants van de warme bakker, Frédéric Bisson
Dit artikel afdrukken