Het is een unieke stap, zegt Waitrose. Nog niet eerder gaf een supermarkt, waar ook ter wereld, zijn trouwe klanten de macht om zelf te bepalen op welke producten ze korting krijgen. Waitrose heeft een 'pick your own offers' programma gelanceerd voor de klanten met een MyWaitrose klantenkaart (een 'bonuskaart'). Dat zijn er al 5,8 miljoen, en iedere week komen er 100.000 bij. Op dit moment heeft een kaarthouder dagelijks recht op een gratis kopje koffie of thee, en bij een kleine besteding ook op een gratis krant. Waitrose schenkt zo al een miljoen gratis kopjes koffie en thee per week.
Trouwe Waitroseklanten kunnen vanaf nu uit een lijst van 950 producten uit alle productcategorieën 10 items kiezen waarop ze voortaan, bij ieder bezoek aan de winkel of online bestelling, 20% korting krijgen.

Echte korting
Mark Price, ceo van de upmarket super, zegt in The Guardian: "Ik denk dat wat dit gaat doen is klanten het vertrouwen geven dat zij een echte korting krijgen op wat ze willen kopen." Het programma moet de klantenloyaliteit bevorderen en trouwe klanten overhalen vaker hun boodschappen te komen doen en meer te kopen. Waitrose is niet van plan op andere kortingsacties te beknibbelen: "Dit is bedoeld om zeker te stellen dat wij goed voor onze klanten zorgen", zei Price.

Wij denken dat de klant macht geven over - om te beginnen - 1.000 producten de juiste aanpak is. Het is echt revolutionair
Kosten gedeeld met leveranciers
De kosten van het kortingsprogramma kunnen oplopen tot £ 260 miljoen per jaar. Waitrose zal deze kosten delen met de leveranciers die meedoen aan het programma. "Het kan heel erg duur voor ons uitpakken, maar wij denken dat de klant macht geven over - om te beginnen - 1.000 producten de juiste aanpak is. Het is echt revolutionair."

Het programma kent een vliegende start. De website, waar de MyWaitrose-kaarthouders hun kortingsproducten kunnen kiezen, ging woensdag meteen al een half uur op zwart. De klanten leggen vooralsnog voor een periode van 3 maanden hun kortingsproducten vast. Ongeveer de helft van de lijst bestaat uit Waitrose-huismerkproducten, vooral verswaren. Tijdens de pilotperiode was het meest gekozen kortingsitem toiletpapier. op de voet gevolgd door eieren, tomaten en bacon.

Klantenbinding
Volgens kenners is Waitrose vooral op zoek naar manieren om klanten aan zich te binden. De aan de bovenkant van de markt gepositioneerde supermarktketen zag vorig jaar zijn winst en groei drastisch afnemen. Voor een deel was dat het gevolg van de hevige prijzenoorlog die op dit moment in Groot-Brittannië woedt.

Fotocredits: 'Waitrose', Paul Mison
Dit artikel afdrukken