De Britse supermarktketen Waitrose laat zijn vaste klanten voortaan zelf hun kortingsproducten kiezen. Daarmee denkt de super zich concurrenten als Aldi en Lidl van het lijf te kunnen houden.
Het is een unieke stap, zegt Waitrose. Nog niet eerder gaf een supermarkt, waar ook ter wereld, zijn trouwe klanten de macht om zelf te bepalen op welke producten ze korting krijgen. Waitrose heeft een 'pick your own offers' programma gelanceerd voor de klanten met een MyWaitrose klantenkaart (een 'bonuskaart'). Dat zijn er al 5,8 miljoen, en iedere week komen er 100.000 bij. Op dit moment heeft een kaarthouder dagelijks recht op een gratis kopje koffie of thee, en bij een kleine besteding ook op een gratis krant. Waitrose schenkt zo al een miljoen gratis kopjes koffie en thee per week.
Trouwe Waitroseklanten kunnen vanaf nu uit een lijst van 950 producten uit alle productcategorieën 10 items kiezen waarop ze voortaan, bij ieder bezoek aan de winkel of online bestelling, 20% korting krijgen.
Echte korting
Mark Price, ceo van de upmarket super, zegt in The Guardian: "Ik denk dat wat dit gaat doen is klanten het vertrouwen geven dat zij een echte korting krijgen op wat ze willen kopen." Het programma moet de klantenloyaliteit bevorderen en trouwe klanten overhalen vaker hun boodschappen te komen doen en meer te kopen. Waitrose is niet van plan op andere kortingsacties te beknibbelen: "Dit is bedoeld om zeker te stellen dat wij goed voor onze klanten zorgen", zei Price.
De kosten van het kortingsprogramma kunnen oplopen tot £ 260 miljoen per jaar. Waitrose zal deze kosten delen met de leveranciers die meedoen aan het programma. "Het kan heel erg duur voor ons uitpakken, maar wij denken dat de klant macht geven over - om te beginnen - 1.000 producten de juiste aanpak is. Het is echt revolutionair."
Het programma kent een vliegende start. De website, waar de MyWaitrose-kaarthouders hun kortingsproducten kunnen kiezen, ging woensdag meteen al een half uur op zwart. De klanten leggen vooralsnog voor een periode van 3 maanden hun kortingsproducten vast. Ongeveer de helft van de lijst bestaat uit Waitrose-huismerkproducten, vooral verswaren. Tijdens de pilotperiode was het meest gekozen kortingsitem toiletpapier. op de voet gevolgd door eieren, tomaten en bacon.
Klantenbinding
Volgens kenners is Waitrose vooral op zoek naar manieren om klanten aan zich te binden. De aan de bovenkant van de markt gepositioneerde supermarktketen zag vorig jaar zijn winst en groei drastisch afnemen. Voor een deel was dat het gevolg van de hevige prijzenoorlog die op dit moment in Groot-Brittannië woedt.
Fotocredits: 'Waitrose', Paul Mison
Dit artikel afdrukken
Trouwe Waitroseklanten kunnen vanaf nu uit een lijst van 950 producten uit alle productcategorieën 10 items kiezen waarop ze voortaan, bij ieder bezoek aan de winkel of online bestelling, 20% korting krijgen.
Echte korting
Mark Price, ceo van de upmarket super, zegt in The Guardian: "Ik denk dat wat dit gaat doen is klanten het vertrouwen geven dat zij een echte korting krijgen op wat ze willen kopen." Het programma moet de klantenloyaliteit bevorderen en trouwe klanten overhalen vaker hun boodschappen te komen doen en meer te kopen. Waitrose is niet van plan op andere kortingsacties te beknibbelen: "Dit is bedoeld om zeker te stellen dat wij goed voor onze klanten zorgen", zei Price.
Wij denken dat de klant macht geven over - om te beginnen - 1.000 producten de juiste aanpak is. Het is echt revolutionairKosten gedeeld met leveranciers
De kosten van het kortingsprogramma kunnen oplopen tot £ 260 miljoen per jaar. Waitrose zal deze kosten delen met de leveranciers die meedoen aan het programma. "Het kan heel erg duur voor ons uitpakken, maar wij denken dat de klant macht geven over - om te beginnen - 1.000 producten de juiste aanpak is. Het is echt revolutionair."
Het programma kent een vliegende start. De website, waar de MyWaitrose-kaarthouders hun kortingsproducten kunnen kiezen, ging woensdag meteen al een half uur op zwart. De klanten leggen vooralsnog voor een periode van 3 maanden hun kortingsproducten vast. Ongeveer de helft van de lijst bestaat uit Waitrose-huismerkproducten, vooral verswaren. Tijdens de pilotperiode was het meest gekozen kortingsitem toiletpapier. op de voet gevolgd door eieren, tomaten en bacon.
Klantenbinding
Volgens kenners is Waitrose vooral op zoek naar manieren om klanten aan zich te binden. De aan de bovenkant van de markt gepositioneerde supermarktketen zag vorig jaar zijn winst en groei drastisch afnemen. Voor een deel was dat het gevolg van de hevige prijzenoorlog die op dit moment in Groot-Brittannië woedt.
Fotocredits: 'Waitrose', Paul Mison
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
""Trouwe Waitroseklanten kunnen vanaf nu uit een lijst van 950 producten uit alle productcategorieën 10 items kiezen waarop ze voortaan, bij ieder bezoek aan de winkel of online bestelling, 20% korting krijgen. ""
Dit is een goed initiatief, maar toch heb ik er vragen over:
-Hebben ze slechts 950 producten in de winkel waar uit te kiezen valt of hebben zij meer producten en een lijst opgesteld waaruit gekozen moet worden, in dit laatsteg eval is het naar mijn idee nog steeds geen vrije keus, want je krijgt iets voorgekauwd waar je uit moet kiezen
-je mag dan 10 items kiezen waar je vortaan korting op krijgt, mag je die items ook wisselen of zit je na je keus meteen voor altijd vast aan die 10 items. Ook hier is het naar mijn idee ook nog geen volledige vrije keus maar zit je vast aan die 10 producten.
Wat ik echt vrije keus aan korting vindt is wat het turkse winkeltje doet waar ik regelmatig kom. Zij hebben een klantenkaart die bij elke aankoop een bepaald aantal punten geeft, ik geloof 1 punt per euro en die punten staan voor een x bedrag en bij 100 punten krijg je 5 euro korting, is niet veel, maar tussendoor mag je ook bepalen wanneer je de korting van je bedrag af wilt. Geen bepaling dat je bepaalde producten moet kiezen of uitzondering van producten, gewoon bij de kassa "haal de korting er maar af". Dan is er pas echte vrije keus in korting, als je bij de kassa kan zeggen waar je de korting op wilt en niet wat de winkel bepaalt voor jou waar je uit mag kiezen.