Reclame voor alcoholhoudende dranken op televisie kan Britse jongeren aanzetten tot drinken. Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Public Health.

De studie toont aan dat in meer dan 50% van de Britse televisieprogramma’s alcohol in beeld komt als onderdeel van het normale dagelijks leven. Daarnaast bevat bijna 50% van de reclamespotjes beelden van het drinken van alcohol. Het zorgwekkende is dat het merendeel van de ‘alcohol content’ voor 21:00 uur op televisie te zien is, de tijd waarop kinderen en adolescenten meestal tv kijken.

Volgens Alexander Barker, onderzoeker bij The Centre for Tobacco and Alcohol Studies, moeten er strengere regels komen voor alcoholreclame op de televisie. Voor films, waar een vergelijkbare problematiek speelt, raadde een ander onderzoek al eens een 'kijkwijzer' aan.

Het Trimbos Instituut inventariseerde vorig jaar de wet- en regelgeving rondom alcoholreclame in Nederland en Europa. Alcoholreclame mag bijvoorbeeld niet gericht worden op minderjarigen en alcoholhoudende dranken mogen niet gesponsord worden op evenementen waar het publiek voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat.
EurekAlert - New study shows advertizing for alcohol is prevalent in UK television
  • Deel
Druk af